Tukar Pemegang Pintu Saga BLM 1st Edition

12:14 PTG JunAina 11 Comments


Sudah sampai masa agaknya pemegang pintu kereta ini, mula-mula pemegang pintu bahagian pemandu reput dua hari lepas tu bahagian penumpang pulak patah ganas sungguh siapa yang tarik pemegang pintu tu. Terpaksa bawak ke kedai juga gamaknya sebab nak jalan-jalan Kelantan takkan nak bawa kereta dalam keadaan macam tu, lagi pun tali pinggang keledar pun dah tak boleh digunakan 'roller' bahagian dalam sudah tak berfungsi, hon kereta pun sudah lama senyap. Jadi package baiki kereta sebelum bercuti. Kata suami sudah sampai edah kena tukar baru, tahun ini sudah tahun kelapan berkodmat untuk kami sekeluarga tanpa ada masalah besar


Pintu bahagian penumpang.



Pintu bahagian pemandu.



Gigih budak tu buka hon kereta yang sudah tidak berfungsi, tukar baru masih tak berbunyi akhirnya terpaksa tukar tapak setereng sebab ada wayar putus di situ. Dulu pandai sangat nak tukar setereng kecik sikit inilah kesannya. Rupanya hon yang baru ini satu set ada dua ketul berbanding yang asal cuma satu lepas ni kena hati-hati gunakan hon sebab kalau hon orang sakit jantung boleh rebah dibuatnya. Kuat bunyinya!



Teknik gantikan pemegang pintu sebenarnya selepas tengok You-Tube saya sangat yakin untuk menukar sendiri pemegang pintu tersebut tetapi suami pula membantah dengan alasan banyak lagi benda lain nak diperiksa sebelum berjalan jauh.



Esoknya masa bawak kereta baru perasan setereng kereta lopong nampak semua wayar-wayar kat dalam. Haihhh...masa bawak balik tak pulak nampak. Penyudahnya tunggulah balik dari Kelantan baru bawak semula ke kedai.


Jumlah keseluruhan Rm175.50 telah dibayar. Pemegang pintu Rm28 satu jumlah Rm56, hon kereta Rm60, lambang proton bahagian depan Rm15 (lambang asal jatuh semasa satu kotak melayang dari sebuah Hilux dilebuhraya nasib baik tak kena cermin depan), tapak setereng Rm35, klip tali pinggang Rm9.50. Masalah tali pingggang belum selesai hanya letak klip buat sementara waktu sebab untuk menggantikannya ambik masa dan kos yang lebih sedikit.


Bila ada kereta duit kena asingkan sedikit setiap bulan untuk kos menyelenggara kereta membaiki mana yang perlu juga paling penting penyelenggaraan berkala termasuk juga kos insurans dan cukai jalan. Sibuk kereta dibaiki mata melilau melihat cukai jalan yang kononnya tamat pada 30hb April, akhirnya tepuk dahi sendiri. Rupanya cukai jalan tamat tempoh pada 10hb April lagi sudah 2 minggu berlalu. Mujurlah dalam masa tersebut tidak terjadi perkara buruk kalau tak menangis!


11 Rider Beraksi:

Tercabarnya Taat Isteri

5:22 PTG JunAina 4 Comments


'Suami dan anak tersepit seorang ibu ditengah memendam rasa. Menangkan suami si anak kecik hati memangkan anak suami pula semakin menjadi-jadi amarahnya segalanya mendera rasa. Di telan mati emak di luah mati bapa pengakhirannya stress sendiri.'


Itulah delima seorang ibu yang berkahwin kembali setelah terjadinya perpisahan.


Taat pada suami atau menjaga hati anak-anak sendiri.


Patutkah hadirnya suami sehinggakan kita meminggirkan hati dan perasaan anak-anak sendiri, membiarkan hati ibu, adik beradik di guris luka oleh orang yang baru hadir di dalam hidup sedangkan ibu dari kecil menyuap makan, adik beradik pernah bersama mengikat perut ketika susah. Pengalaman itu mudahkah dibuang demi orang yang baru hadir dalam hidup?


Syurga isteri di bawah tapak kaki suami tetapi suami juga perlu memahami serta bertolak ansur kepada mereka yang telah lama hadir dalam hidup seorang isteri selagi kehadiran mereka tidak memudaratkan.


Bimbang. Sehingga suatu ketika hati isteri sudah tidak mampu membendung rasa maka segalanya akan tercabar.


Fikir-fikirkanlah.




4 Rider Beraksi:

Pertama Kali Guna Agoda

2:58 PTG JunAina 11 Comments


Kebiasaannya sekiranya bercuti ke mana-mana saya lebih suka berurusan terus dengan hotel tempat menginap. Berurusan terus memberi kepuasan, jaminan serta ketenangan hati yang lebih berbanding menempah dari mana-mana pihak ketiga. Bayangkan kita sudah set minda untuk bercuti bergembira bersama keluarga tiba-tiba berhadapan masalah dengan hotel yang telah kita tempah. Menjadi mimpi ngeri pula percutian nanti.


Cuti bersambung pada awal May menjadikan 4 hari cuti bercadang membawa anak-anak ke A'Famosa Resort Water Park di sebabkan banyak hotel telah penuh untuk memudahkan carian saya menggunakan khidmat Agoda.com. Memilih salah sebuah bajet hotel di Alor Gajah sebab sayang hendak menempah hotel yang mahal hanya untuk tidur. Siang bergembira di taman tema kemudian awal pagi esoknya hendak ke Melaka jalan-jalan di sana. Rasa membazir pula.


Selepas 2 minggu tiba-tiba emak berkali-kali mengajak ke Kelantan menziarah besannya, kebetulan adik dan suami akan balik ke kampung di sana. Serba salah dengan permintaan emak, mula-mula masih berkias dengan pelbagai perbelanjaan yang bakal ditanggung tetapi akhirnya saya mengalah dan menyerahkan segalanya kepada Allah. Insyaallah ada rezeki lain yang datang bila kita menggembirakan hati seorang ibu.


Merujuk kembali tempahan melalui Agoda.com yang telah saya buat saya agak senang hati kerana sebelumnya telah tertulis pembatalan tiga hari sebelum tarikh tiba adalah percuma. Jadi saya terus ke akaun, pilih butang pembatalan tempahan. Alangkah terkejutnya saya bila dikenakan bayaran sebanyak USD15 (Rm40++) untuk pembatalan sedangkan harga bilik cuma Rm118 semalam. Pengalaman pertama menggunakan khidmat Agoda.com memberi saya satu pandangan yang agak tidak bagus bagi wesite ini.


Lama berfikir, untuk bercuti lagi pada bulan Mei adalah tidak mungkin sebab ketika itu akan sibuk dengan persiapan hari raya pula. Jadi mencuba mengubah tarikh sehingga bulan November akhir tahun nanti sebagai pilihan terbaik. Cuti-cuti akhir tahun dah tak perlu sakit kepala fikirkan dan bajet pun kecil sahaja. Lega emak. Kemudahan meminda tarikh sebegitu memang sangat melegakan hati saya dan akan memberi kemudahan kepada pengguna Agoda.com. Bukan sahaja memudahkan kita memilih hotel sesuai dengan poket tetapi Agoda.com juga memberi diskaun dengan harga yang lebih murah berbanding tempahan terus di hotel.






11 Rider Beraksi:

Bos Perempuan Bila Naik Angin Meroyan

2:14 PTG JunAina 14 Comments


Kesibukan menyiapkan kerja dengan terpaksa mendapatkan data dari department lain sangat mencabar serta memerlukan kesabaran. Kadang-kadang kerja kita sedikit tersasar dari jadual asal apabila terpaksa menunggu data yang diminta. Persefahaman dan tolak ansur kedua belah pihak menjadi sangat perlu di titik ini. 


Di dalam ketekunan melakukan kerja tiba-tiba keheningan pejabat terganggu dengan suara nyaring seorang perempuan. Semua memanjangkan leher ke arah suara tersebut. Lama dia seolah menjerit-jerit tidak puas hati kepada seorang pelajar yang sedang menjalani latihan 'intern'. Sehingga seorang lelaki yang berada di dalam bilik mesyuarat keluar dan merenung kearahnya sambil meletakkan jari dibibir lalu memberi isyarat supaya budak tersebut beredar. Masih jelas suaranya lagi meluahkan kemarahan walaupun berada di bilik sendiri. Beremosi sungguh dia.


Dia hanya belajar di sini walaupun pekerja jagalah emosi. Lantunan suara kita akan menjadi kayu pengukur untuk menjadi seorang ketua yang baik. Bergelar ketua bukan lesen untuk kita menengking sesuka hati kepada setiap orang yang melakukan kesilapan. Jadilah ketua yang adanya di hormati tiadanya diingati, bukan lembutnya kita untuk dipijak tetapi lembut penuh ketegasan.


Ramai wanita yang menjadi ketua di luar sana dengan karekter masing-masing namun masih ramai juga mereka melebihkan emosi berbanding pertimbangan wajar. Bos perempuan biasanya dilabelkan sebagai cerewet, emosi dan lebih suka membebel kepada perkara yang tidak perlu. Sering terpengaruh dengan mood sendiri andainya mempunyai masalah di luar. 


Persekitaran menilai kita berapa banyak mata yang melihat telinga yang mendengar dan mulut yang bakal bercakap. Bersabar 5 minit akan lebih banyak membawa manafaat bukan kepada kita mahupun orang sekeliling berbanding kemaranah setengah jam yang akan merosakkan persepsi orang lain kepada kita untuk selama-lamanya. Jadilah rakan sekerja yang saling bertolak ansur.



14 Rider Beraksi:

Selidiki Polisi Insurans

11:37 PG JunAina 7 Comments


Kemudahan insuran sangat membantu di kala mengalami masalah kesihatan jadi kita memilih menimbang satu antara syarikat yang banyak tiba-tiba apa yang kita dapat tak seindah khabar yang di bawa. Silap kita sebab tidak membelek detail segala yang diterangkan, agen insuran lepas tangan dengan alasan itu adalah polisi yang telah kita ambil. Kita terpaksa tanggung bayaran klausa tertentu yang tidak termaktub di dalam polisi. Jadi apa guna kita mengambil perlindungan insuran? Lebih baik apabila berlaku kecemasan kita terus sahaja ke hospital kerajaan yang walaupun perkhidmatan yang diwar-warkan tidak sebaik mana namun berbaloilah dengan bayaran yang dikenakan.


Saya biasanya hanya menggunakan insuran yang disediakan pihak syarikat, ini kali pertama menggunakan kad di hospital melalui kaunter bahagian Kemalangan & Kecemasan sebelum ini saya bawa suami ke bahagian Kemalangan & Kecemasan dengan surat rujukan dari klinik biasa tetapi tidak timbul sebarang masalah dan segalanya ditanggung pihak insuran. Kali ini kecemasan berlaku di rumah bila anak saya kejang terus di bawa anak ke bahagian Kemalangan dan Kecemasan KPJ Kajang. Di takdirkan Pakar Neurologi bercuti panjang jadi terpaksa dirujuk ke KPJ Ampang Puteri. Pembayaran rawatan kecemasan yang di kategori sebagai 'pesakit luar' adalah secara 'pay and claim' di mana saya bayar kemudian buat tuntutan dengan syarikat insuran.


Jumlah pembayaran yang perlu di buat Rm661.75 untuk rawatan pesakit luar yang diberi termasuk ujian darah, tambah air, ECG dan bayaran pegawai perubatan. Selepas tiga minggu menghantar tuntutan bayaran saya telefon pihak ketiga yang menguruskan hal tersebut iaitu MediExpress. Dari jumlah keseluruhan saya hanya di bayar Rm347.50 sebab ini kali pertama saya agak terkejut dan meminta perincian yang tidak di bayar.

Rm   6.35        - Farmasi
Rm 137.00      - Nursing
Rm   98.00      - Medical Equipment
Rm   35.00      - Medical Officer 


Kebanyakan insuran memang mengenakan syarat yang hampir sama kerana seorang kawan pengsan di pejabat dan kemudian dirujuk ke Prince Court tetapi tidak dapat masuk wad kerana hospital penuh juga mengalami nasib yang sama lebih malang dia langsung tidak dapat membuat apa-apa tuntutan sama ada menggunakan insuran pejabat mahupun insuran peribadi. Ikut logik kalau ke hospital mestilah nurse yang buat kerja, perlu peralatan-peralatan seperti jarum dan sebagainya, doktor hanya pantau dan kita juga tidak pasti yang melayan kita itu doktor atau 'medical officer'. Bila berlaku kecemasan kita tidak memikir lagi sekeliling kecuali orang yang kita sayang selamat. Perlukah lagi surat rujukan dari klinik biasa untuk dibawa ke hospital?


Saya tidak kisah mengeluarkan duit demi kebaikan orang yang saya sayang tetapi bagi saya terlalu banyak janji manis yang diberi oleh agen-agen insuran yang akhirnya pengguna merasa seperti tertipu. Kami diberi taklimat oleh pihak insuran di akhiri dengan soal jawab dan bagi saya masih juga tidak jelas dengan kalusa-kalusa tertentu dalam polisi contohnya seperti di atas. Bila membuat tuntutan ada pulak pelbagai perkara yang kita tidak boleh tuntut dan kita tidak diberitahu. Saya lebih senang dengan insuran syarikat lama walapun perlu membayar deposit kemasukan ke hospital sebanyak Rm500 serta di kenakan 'co payment' sebanyak 10% tetapi semua itu kakitangan boleh tuntut kembali dengan syarikat melaui bayaran perubatan sebanyak Rm3000 setahun. Bila berjumpa dengan pakar tidak perlu surat rujukan hanya 'walk in' dan akan dibayar selagi bil dikeluarkan oleh klinik mahupun hospital. Barang yang lepas jangan di kenang.


Insuran baru ini berkuat-kuasa pada bulan Febuari 2015, saya masih menunggu bayaran tuntutan perubatan. Tidak banyak yang mampu kakitangan buat kecuali bersabar sehingga polisi ini tamat tahun hadapan. Bagi saya syarikat perlu lebih perihatin dengan kebajikan kakitangan kerana kemudahan insuran adalah untuk menyenangkan bukan menyusahkan. Ditakdirkan saya tida duit sebanyak itu untuk membayar apa akan jadi?




7 Rider Beraksi:

Birthday Party Jom Main Belon

10:08 PG JunAina 8 Comments





Saya suka kedua-dua gambar ini sarat dengan warna-warna meriah serta sangat masuk dengan warna-warna logo syarikat.



8 Rider Beraksi:

Rezeki Berniaga JMR Motorworks

2:25 PTG JunAina 11 Comments


 Mengejar 9/10 dari rezeki yang Allah s.w.t janjikan di dalam perniagaan dia bertungkus lumus membina perniagaan secara kecil-kecilan dari rumah kemudian bila terkumpul modal dia membina bangunan sendiri di depan rumah mak. Perancangan dia sangat jauh bukan untuk setahun dua tetapi lagi jauh kehadapan. Alhamdulillah JMR Motorworks membuka bengkel membaiki motosikal ke dua di daerah kelahiran Tambun Tulang, Perlis bersebelahan Kolej Komuniti. Kedai yang di sewa tidak sebesar mana namun itulah permulaan untuk lebih berjaya di masa hadapan.


Mac 2014 sebulan pembukaan permulaan sememangnya perniagaan tidaklah memberangsangkan almaklumlah masyarakat masih tidak mengetahui wujudnya bengkel motosikal di situ. Kemudian sedikit modal dikeluarkan untuk cetak 'flyers' yang di masukkan ke dalam motor pelajar Kolej Komuniti. Strategi seterusnya naikkan 'banner' di hadapan kedai. Masuk bulan ke dua alhamdulillah tak menang tangan pula nak melayan pelanggan.


Ruang kedai yang kecil semakin sempit dibuatnya bila bilangan motor mula bertambah. Masuk bulan kedua segalanya perlahan-lahan berubah.








Kami melawat kawasan semasa pulang ke kampung sempena cuti Tahun Tahun Baru Cina pada bulan Febuari yang lalu. Mak, Yong, saya, adik dan Kakak Hayani. Mak nampak gayanya berpuas hati dengan suasana kedai. Sepatutnya kedai yang di sewa adalah lebih luas di pintu sebelah namun mak kurang berpuas hati dengan ciri-ciri keselamatan yang ada jadi terpaksa memilih yang ini walaupun kecik sedikit.


Kami saling menyokong antara satu sama yang lain, seorang kesusahan pasti yang lain akan dengan senang hati membantu selain soal modal juga sokongan moral yang dapat menaikkan semangat dia dalam perniagaan. Sekali-sekala saya akan telefon atau Whatsapp bertanya khabar perniagaan dia, hubungan kami adik beradik sangat rapat walapun kami berlainan bapa. Suatu hari moga cita-cita Shahizat akan menjadi kenyataan membina empayar perniagaan yang gah di Perlis namun tetap menjadi seorang anak yang baik dan sentiasa bertimbang rasa pada orang di sekelilingnya. Sekarang dialah yang mengambil alih tugasan menjaga mak, menjaga adik Syafiq, menjaga anak-anak Yong yang sudah yatim.

"Ya-Allah bukakanlah seluas-luasnya pintu rezeki buat dia."




11 Rider Beraksi:

Nasi Goreng Kantin Sekolah

9:25 PG JunAina 14 Comments


Ramai antara anak-anak kita yang masih bersekolah tetapi pernah tak kita pantau apa yang anak kita makan di kantin sekolah setiap hari dari segi kualiti mahupun kuantiti. Menjengah kawasan kantin dan melihat pekerja yang memberi layanan pada anak-anak kita. Sebagai manusia biasa memang kita semua tidak sempurna tetapi seboleh mungkin kita ingin yang terbaik buat anak-anak.



Inilah rupanya nasi goreng Rm1 di sekolah anak yang bersekolah rendah, bandingkan saiz pinggan dengan pen di sebelahnya. Nasi goreng kosong tanpa sepotong sayur pun. Carrot di Econsave murah sahaja apa salahnya letak bagi nampak berseri sedikit. Lagi banyak kuantiti tu kalau beli gerai di luar yang jual sarapan pagi.



Teh tarik cawan kecik berbanding pinggan nasi goreng, sepinggan pun Syed makan tak cukup. Syed keciklah bukan Syed bapaknya kalau Syed bapaknya banyak tu lekat celah gigi/


Biasanya anak-anak akan bersarapan di rumah sebelum ke sekolah kecuali pada hari tersebut masakan tak kena dengan selera mereka tapi bagi si bungsu Syed memang akan bersarapan setiap hari. Jadi rutin memasak pagi hari memang tak dapat nak di elakkan sekurang-kurangnya waktu rehat dia makan hanya untuk mengalas perut.


Ini saiz pinggan sebelum GST sekarang setelah GST dilaksanakan dan ramai pulak peniaga mengambil kesempatan entah apa pula yang di hidangkan kepada anak-anak di sekolah. Jalan penyelesaian mungkin boleh menyiapkan bekal untuk anak-anak tetapi mahukah anak-anak yang biasa makan di kantin tiba-tiba membawa bekal kecuali anak perempuan.



14 Rider Beraksi:

Cuti Panjang A'Famosa Resort

11:44 PG JunAina 6 Comments


1hb-4hb Mei 2015 cuti umum dan hujung minggu yang agak panjang. Berkira-kira nak jalan-jalan keluar rumah tenangkan fikiran tetapi bila intai-intai tempat yang nak pergi tu kebanyakan hotel dan chalet dah penuh lagipun harga hotel melambung tinggi sehingga 50%-70% dari harga asal. Kos percutian pun akan meningkat. Itu belum ambil kira kesesakkan yang bakal berlaku tetapi bagi yang bekerja inilah masanya nak balik kampung menjengah ibubapa dan keluarga.


Pak Tuan ajak ke Kelantan namun disebabkan dia pergi bersama orang lain anak-anak rasa tak selesa jadi ambik keputusan untuk tidak pergi. Adik pula ajak ke kampung suaminya juga di Kelantan tapi masih berfikir-fikir nak memandu ke Kelantan tu sangat mencabar sebab kalau cuti umum nasib tak baik berbelas jam memandu. Cuti Tahun Baru Cina dah balik kampung kalau dapat nak bawak anak jalan-jalan hilangkan stress akhirnya mak yang stress dok pilih tempat.




Googel sana google, minta idea kawan-kawan di muka buku akhirnya dapat idea untuk bawa mereka jalan-jalan balik hari sahaja. Mula-mula nak bawak pergi main boling dan jalan-jalan makan-makan tetapi mengenangkan mereka sangat seronok semasa pergi ke Lost World Of Tambun dapatlah idea untuk membawa mereka untuk bermain air lagi. Paling dekat A'Famosa Resort selain yang ada di Lembah Klang. Jadi google jumpa pula promosi ni dan anak-anak pun setuju. Lega.


A'Famosa Theme Park tunggu kami datang, perjalanan 2 jam kemudian mandi-mandi sehingga biru lepas tu memandu balik Kajang. Nak buat tempahan bilik pun kebanyakannya sudah penuh dan yang tinggal pun hanya bilik yang mahal harganya. Paling penting anak-anak gembira dan boleh hilangkan tekanan belajar mereka.


Ada ke pilihan lain untuk bermalam di Alor Gajah?



6 Rider Beraksi:

Jalan-Jalan Zoo Taiping

12:11 PTG JunAina 8 Comments

Kisah Disember 2014 selepas menghadiri majlis perkahwinan anak bapa saudara di Redang Panjang, Perak. Kebiasaan keluarga besar kami bila ada majlis semua akan berusaha untuk ambil cuti sekurang-kurangnya sehari sebelum majlis dan balik sehari selepas majlis tapi kali ini saya hanya dapat pergi pada hari kenduri dan esoknya sambung jalan-jalan bersama mak dan adik beradik yang lain. Kami jalan-jalan di Taiping.



Sebelum masuk bergambar beramai-ramai di depan zoo. Enam orang anak mak semua ada cucu 3 orang tak ada.









Kawan adik Syafiq yang sudah menjadi sebahagian dari keluarga kami.







Menginjak setahun usia perkahwinan mereka bamun belum di kurniakan rezeki yang ada itulah jadi tempat bermanja angah. Sayang sangat kat ayah dia.



























Penat jalan-jalan di Zoo Taiping kami singgah makan di kedai makan Selera Malam walaupun pergi siang tukang masak sedia untuk memasak buat kami semua. Walaupun bukan tempat mewah semua makan dengan berselera almaklumlah makan tengahari yang lewat.




Mood sedih-sedih sebab dari Taping saya dan adik akan balik ke Kajang manakala mak, yong, angah, adik-adik dan anak saudara akan balik ke Perlis tapi sebelum tu singgah di UiTM Permatang Pauh menghantar anak saudara ke sana. Rupanya depa masih terus jalan-jalan ke Pantai Bersih pulak. Kami menghala ke KL jalan jem teruk tengah malam baru sampai.


Masa-masa begini merenung wajah mak yang semakin banyak kedutnya terlihat satu kepuasan di wajah tuanya bila semua anak-anak dapat berkumpul beriadah bersama, makan bersama. Selagi termampu selagi terdaya kami anak-anak akan cuba membuatkan dia bahagia walaupun sememangnya kami tak akan mampu membalas jasa dia membesarkan kami tanpa ayah.



8 Rider Beraksi: