Memaparkan catatan dengan label cuti sekolah. Papar semua catatan

Sarapan Segera

Hanya empat hari lagi cuti sekolah akan berakhir, bermakna ibu-ibu akan kembali sibuk dari pagi membawa ke malam ada sahaja yang hendak di buat. Bagi ibu-ibu yang bekerja masa sedikit santai di pagi hari akan berakhir sebab semasa cuti sekolah mungkin ibu-ibu yang bekerja mengambil peluang untuk bangun sedikit lewat dari kebiasaan. Cuti sekolah adalah masa untuk ibu-ibu dapat menarik nafas lega dek keributan pagi hari.


Anak-anak akan dipastikan bersarapan sebelum memulakan persekolahan, sarapan yang simple dan ringan irulah rutin hari sekolah manakala sarapan lebih berat seperti nasi bila hujung minggu. Ibu-ibu haruslah bijak merancang menu mudah dan cepat supaya menjimatkan masa di dapur. Pagi adalah masa kritikal jadi pengurusan masa adalah sangat penting.


Kadang-kadang ibu-ibu pun pening memikirkan menu untuk anak-anak setiap pagi paling penting untuk sesuaikan dengan kehendak anak-anak. Banyak tip-tip serta idea-idea sarapan mudah, cepat dan sihat dikongsi samada di buku, majalah mahupun yang paling senang zaman sekarang internet. Google kan ada. Salah satunya ibu-ibu boleh mencuba tips dan menu 15 Life-Saving Breakfast Hacks For The Busiest, Most Resourceful Mums Out There. Sedikit sebanyak akan membantu ibu-ibu yang gigih menyediakan sarapan sihat buat anak-anak..


Rutin saya juga akan mula berubah minggu hadapan, kalau sekarang bangun pagi pukul 6.15am kadang-kadang terlajak sehingga 6.30am makanya minggu depan seawal 5am dah kena bangun. Siapkan sarapan, kemas rumah sedikit, jadi driver ke sekolah dan pergi kerja. Setelah anak-anak semakin membesar bebanan tugasan rumah mula sedikit kurang. Anak-anak membantu yang mana perlu. 


Air tangan ibu akan sentiasa diingati anak-anak akan membelai jiwa mereka sentiasa, siapkanlah sarapan pagi anak-anak walau seringkas manapun. Memulakan pagi dengan penuh bertenaga moga-moga anak akan kekal cergas dan ammpu menumpukan sepenuh perhatian di sekolah serta mampu menyerap segala ilmu dengan baik.



Mereka semua panggil saya mama! Hikram dah nampak separuh sahaja, gambar cuti-cuti Kelantan lagi di Pantai Melawi.




Idea Percutian Singkat

Pening kepala memikirkan cuti sekolah yang semakin sampai ke penghujungnya namun anak-anak masih memerap di rumah tiada agenda percutian buat mereka. Semakin banyak senarai pendek di buat tetapi masih belum dapat membuat keputusan yang tepat untuk menghabiskan masa bersama anak-anak. Seboleh-bolehnya masa yang ada hendak juga dimanafaatkan bersama-sama dengan erti kata lain menghabiskan masa berkualiti bersama keluarga.


Malaysia kaya dengan pelbagai daya tarikan pelancongan tak perlu ke menghabiskan duit berpuluh ribu untuk 'enjoy the quality moment with family. Paling penting perlu bijak mencari tempat yang sesuai dengan masa dan bajet sendiri. Syurga makanan di mana-mana sahaja di negara kita, tempat bersejarah, pantai, air terjun mahu pun peranginan tanah tinggi pilih sahaja mengikut kehendak hati. Paling penting anak-anak suka dan ibubapa boleh berehat sepuasnya. Kalau pening boleh sahaja mencari idea di sini Road Trip 101 : The Ultimate Guide To Malaysia's Best Food & Adventures. Sedikit sebanyak mungkin boleh membantu kita merancang percutian sebai mungkin.


Hujung-hujung cuti ni masih sempat kalau setakat nak jalan-jalan santai bersama keluarga, pilih sahaja mengikut bajet yang penting dapat habiskan masa bersama. Bercuti tak semestinya dengan gaya mewah. Bercuti mengikut keasaan. Bercuti mengikut bajet sendiri. Kenangan itu akan terus abadi. Anakanak akan ingat sampai bila-bila.




Masa berkualiti bersama dengan anak-anak cuti-cuti ke Kelantan.


Pertama Kali Guna Agoda


Kebiasaannya sekiranya bercuti ke mana-mana saya lebih suka berurusan terus dengan hotel tempat menginap. Berurusan terus memberi kepuasan, jaminan serta ketenangan hati yang lebih berbanding menempah dari mana-mana pihak ketiga. Bayangkan kita sudah set minda untuk bercuti bergembira bersama keluarga tiba-tiba berhadapan masalah dengan hotel yang telah kita tempah. Menjadi mimpi ngeri pula percutian nanti.


Cuti bersambung pada awal May menjadikan 4 hari cuti bercadang membawa anak-anak ke A'Famosa Resort Water Park di sebabkan banyak hotel telah penuh untuk memudahkan carian saya menggunakan khidmat Agoda.com. Memilih salah sebuah bajet hotel di Alor Gajah sebab sayang hendak menempah hotel yang mahal hanya untuk tidur. Siang bergembira di taman tema kemudian awal pagi esoknya hendak ke Melaka jalan-jalan di sana. Rasa membazir pula.


Selepas 2 minggu tiba-tiba emak berkali-kali mengajak ke Kelantan menziarah besannya, kebetulan adik dan suami akan balik ke kampung di sana. Serba salah dengan permintaan emak, mula-mula masih berkias dengan pelbagai perbelanjaan yang bakal ditanggung tetapi akhirnya saya mengalah dan menyerahkan segalanya kepada Allah. Insyaallah ada rezeki lain yang datang bila kita menggembirakan hati seorang ibu.


Merujuk kembali tempahan melalui Agoda.com yang telah saya buat saya agak senang hati kerana sebelumnya telah tertulis pembatalan tiga hari sebelum tarikh tiba adalah percuma. Jadi saya terus ke akaun, pilih butang pembatalan tempahan. Alangkah terkejutnya saya bila dikenakan bayaran sebanyak USD15 (Rm40++) untuk pembatalan sedangkan harga bilik cuma Rm118 semalam. Pengalaman pertama menggunakan khidmat Agoda.com memberi saya satu pandangan yang agak tidak bagus bagi wesite ini.


Lama berfikir, untuk bercuti lagi pada bulan Mei adalah tidak mungkin sebab ketika itu akan sibuk dengan persiapan hari raya pula. Jadi mencuba mengubah tarikh sehingga bulan November akhir tahun nanti sebagai pilihan terbaik. Cuti-cuti akhir tahun dah tak perlu sakit kepala fikirkan dan bajet pun kecil sahaja. Lega emak. Kemudahan meminda tarikh sebegitu memang sangat melegakan hati saya dan akan memberi kemudahan kepada pengguna Agoda.com. Bukan sahaja memudahkan kita memilih hotel sesuai dengan poket tetapi Agoda.com juga memberi diskaun dengan harga yang lebih murah berbanding tempahan terus di hotel.






Cuti Panjang A'Famosa Resort


1hb-4hb Mei 2015 cuti umum dan hujung minggu yang agak panjang. Berkira-kira nak jalan-jalan keluar rumah tenangkan fikiran tetapi bila intai-intai tempat yang nak pergi tu kebanyakan hotel dan chalet dah penuh lagipun harga hotel melambung tinggi sehingga 50%-70% dari harga asal. Kos percutian pun akan meningkat. Itu belum ambil kira kesesakkan yang bakal berlaku tetapi bagi yang bekerja inilah masanya nak balik kampung menjengah ibubapa dan keluarga.


Pak Tuan ajak ke Kelantan namun disebabkan dia pergi bersama orang lain anak-anak rasa tak selesa jadi ambik keputusan untuk tidak pergi. Adik pula ajak ke kampung suaminya juga di Kelantan tapi masih berfikir-fikir nak memandu ke Kelantan tu sangat mencabar sebab kalau cuti umum nasib tak baik berbelas jam memandu. Cuti Tahun Baru Cina dah balik kampung kalau dapat nak bawak anak jalan-jalan hilangkan stress akhirnya mak yang stress dok pilih tempat.




Googel sana google, minta idea kawan-kawan di muka buku akhirnya dapat idea untuk bawa mereka jalan-jalan balik hari sahaja. Mula-mula nak bawak pergi main boling dan jalan-jalan makan-makan tetapi mengenangkan mereka sangat seronok semasa pergi ke Lost World Of Tambun dapatlah idea untuk membawa mereka untuk bermain air lagi. Paling dekat A'Famosa Resort selain yang ada di Lembah Klang. Jadi google jumpa pula promosi ni dan anak-anak pun setuju. Lega.


A'Famosa Theme Park tunggu kami datang, perjalanan 2 jam kemudian mandi-mandi sehingga biru lepas tu memandu balik Kajang. Nak buat tempahan bilik pun kebanyakannya sudah penuh dan yang tinggal pun hanya bilik yang mahal harganya. Paling penting anak-anak gembira dan boleh hilangkan tekanan belajar mereka.


Ada ke pilihan lain untuk bermalam di Alor Gajah?



Jalan-Jalan Zoo Taiping

Kisah Disember 2014 selepas menghadiri majlis perkahwinan anak bapa saudara di Redang Panjang, Perak. Kebiasaan keluarga besar kami bila ada majlis semua akan berusaha untuk ambil cuti sekurang-kurangnya sehari sebelum majlis dan balik sehari selepas majlis tapi kali ini saya hanya dapat pergi pada hari kenduri dan esoknya sambung jalan-jalan bersama mak dan adik beradik yang lain. Kami jalan-jalan di Taiping.



Sebelum masuk bergambar beramai-ramai di depan zoo. Enam orang anak mak semua ada cucu 3 orang tak ada.









Kawan adik Syafiq yang sudah menjadi sebahagian dari keluarga kami.







Menginjak setahun usia perkahwinan mereka bamun belum di kurniakan rezeki yang ada itulah jadi tempat bermanja angah. Sayang sangat kat ayah dia.



























Penat jalan-jalan di Zoo Taiping kami singgah makan di kedai makan Selera Malam walaupun pergi siang tukang masak sedia untuk memasak buat kami semua. Walaupun bukan tempat mewah semua makan dengan berselera almaklumlah makan tengahari yang lewat.




Mood sedih-sedih sebab dari Taping saya dan adik akan balik ke Kajang manakala mak, yong, angah, adik-adik dan anak saudara akan balik ke Perlis tapi sebelum tu singgah di UiTM Permatang Pauh menghantar anak saudara ke sana. Rupanya depa masih terus jalan-jalan ke Pantai Bersih pulak. Kami menghala ke KL jalan jem teruk tengah malam baru sampai.


Masa-masa begini merenung wajah mak yang semakin banyak kedutnya terlihat satu kepuasan di wajah tuanya bila semua anak-anak dapat berkumpul beriadah bersama, makan bersama. Selagi termampu selagi terdaya kami anak-anak akan cuba membuatkan dia bahagia walaupun sememangnya kami tak akan mampu membalas jasa dia membesarkan kami tanpa ayah.



Aktiviti Balik Kampung




Day 1
Perjalanan balik kampung
Makan malam dengan mak sebab sampai dah pukul 6 petang


Day 2
Bawak mak pi market beli ikan + beli sarapan.
Berteh tarik dengan kawan-kawan sekolah.
Ziarah kawan sekolah yang sakit.
Ziarah mak kawan sekolah yang uzur.
Petang hadir kenduri kesyukuran birthday Zara Zulaika anak sepupu Normala Hussin.
Malam minum nira sampai pitam di rumah mak menakan Norhayat Senapi sambil lepak sampai dinihari.


Day 3
Bawak mak pi sarapan nasi kerabu stesen keretapi Arau.
Makan tengahari bakar ikan ramai-ramai dengan mak cik Uji dan Pakcik E sekeluarga dan sepupu sepapat.
Tidur sampai petang!


Day 4
Kenduri jiran sekampung pagi-pagi pi menolong sambil makan pulut ikan masin.
Petang ziarah sepupu mak yang sakit di Jejawi.
Malam suprised birthday party untuk anak menakan Syamimi Nurazrin sambil layan depa main baling tepung (partylah sangat!)
Terima kasih Mardiah (kawan adik Shahizat) mai masak kueteow tomyam yang marbeles!


Day 5
Sarapan dengan family.
Layan nira Mizi kawan sepupu bawak.
Makan tengahari
Bergerak balik Kajang




Diskaun Lost World Of Tambun 10-15%


Tiket Masuk

Pembelian tiket masuk menggunakan on line booking akan diberikan diskaun 10%. Harga tiket adalah termasuk permainan yang ada di dalam kawasan tersebut. Adalah lebih baik membeli tiket melalui 'on line' kerana tidak perlu beratur panjang, kaunter tiket khas dibuka untuk pembelian melalui internet dibahagian kanan pintu masuk utama. Selepas membuat tempahan hanya print booking yang di hantar ke alamat email atau mungkin juga boleh buka email menggunakan hp dan tunjukkan sahaja nombor tempahan.

Kanak-kanak – Rm43 (Rm 38.70 selepas diskaun)
Dewasa – Rm50 (Rm45 selepas diskaun)

Pembelian tiket menggunakan Kad Mesra Petronas 15% diskaun
Kanak-kanak – Rm43 (Rm 36.60 selepas diskaun)
Dewasa – Rm50 (Rm42.50 selepas diskaun)


 

Harga Bilik

Potongan istimewa bagi harga bilik ini hanya untuk pemegang Kad Kredit Maybank dan pemegang kad kredit Citi bank boleh menikmati 68% diskaun (harga sila rujuk pejabat jualan.) 

Exotic Room

RM 280.00nett per room per night – Weekday (Sun-Thursday)
RM 330.00nett per room per night – Weekend (Friday-Saturday)

Classical Room

RM 322.00nett per room per night - Weekdays
RM 372.00nett per room per night - Weekend


Deluxe Suite

RM 406.00nett per room per night - Weekdays
RM 456.00nett per room per night - Weekend


Executive Suite

RM 448.00nett per room per night - Weekdays
RM 498.00nett per room per night - Weekend


Premier Suite

RM 490.00nett per room per night - Weekdays
RM 540.00nett per room per night - Weekend


Super Suite

RM 574.00nett per room per night - Weekdays
RM 624.00nett per room per night - Weekend


Remarks : Room rate included with surcharge and the room come with 2 person breakfast> and 2 voucher Hot Spring at night only. Theme Park ticket was not included.

Tel : +605 5408888
Fax : +605 5408930
Email: lwhreservation@sunway.com.my


Makanan

Sama seperti lain-lain taman tema makanan dari luar adalah tidak dibenarkan. Gerai makanan tersedia bersebelahan kolam kanak-kanak. Harga makanan agak mahal dan kuantiti pun agak sedikit dan bagi yang kuat makan memang tak mencukupi. Harga minuman the tarik, cappuccino, kopi, cendol, ABC dan air mineral botol kecil Rm4. Makanan tengahari kami Nasi ayam Rm6.50, Nasi Goreng Tom Yam Rm8, Nasi Vanggey Rm10 (berbaloi dengan harganya).


Pelampung (Tube)

Kemudahan pelampung gergasi boleh disewa di kaunter berhadapan dengan kolam air panas dengan harga Rm25 dan akan di kembalikan Rm10 semasa kita menghantar pelampung ke kaunter apabila ingin pulang. Jika teringin mencuba slide anda tidak perlu menyewa pelampung kerana mereka mempunyai pelampung sendiri hanya pergi ke bahagian belakang kolam utama beratur untuk tunggu giliran.




Sun Inn Hotel

Kami hanya memilih hotel bajet yang terletak berdekatan Lost World Of Tambun. Harga bilik Delux yang mempunyai ‘connection room’ Rm175 untuk 2 bilik dan tambahan Rm10 untuk tambahan tilam. Hanya untuk tidur kerana kesokan harinya kami ‘checkout’ awal untuk aktiviti seterusnya.


Restoran Kampung Ipoh

Sekiranya bermalam di Sunn Inn hotel bolehlah menikmati makan malam di Restoran Kampung Ipoh yang berada tidak jauh dari hotel hanya berjalan kaki. Berada di deretan kedai yang sama dengan dengan hotel. Restoren menghidangkan pelbagai masakan panas. Anda pasti berpuas hati. Esoknya hanya bersarapan direstoran bersebelahan hotel.




Pengembaraan seharian di Lost Worl Of Tambun pun bermula dari masuk pada pukul 11am sehingga dihalau oleh 'lifeguard' ketika hujan mulai lebat barulah anak-anak berhenti main air. Rupanya guruh sangat kuat di kawasan tersebut dan sesekali petir sabung menyabung. Puas hati bawak anak-anak ke sini, anak-anak gembira ibu-bapa lebih gembira sebab dapat menggembirakan anak-anak.





  



Cafe di dalam gua aroma kopi dan roti bakar bersatu dengan alam.





  



Aummm!!!!



Tin Valley. Boleh belajar cara-cara mendulang bijih timah secara tradisional di sini.





Jom lepak dengan geng pontianak! Tak kuat semangat rasanya nak melawat kawasan mak-mak pontianak. Ada seorang budak tu menangis sambil berlari-lari terkejutkan hantu!


Menghabiskan cuti sekolah dengan anak-anak adalah saat paling menggermbirakan, memberi 'token' setelah sepanjang tahun bertungkus lumus di sekolah dan sebagai ganjaran atas bantuan anak-anak membantu kerja-kerja rumah. Moga Allah terus memurahkan rezeki supaya masih dapat membawa nak-anak menikmati cuti dengan gembira. Syukur dengan rezeki Mu Allah yang tidak pernah putus-putus. Lost World Of Tambun adalah satu tempat yang cukup sesuai untuk membawa nak-anak bergembira.