Jaga makan jaga badan.

4:59 PTG JunAina 0 Comments

Persoalan yang kawan baikku timbulkan baru-baru ini. Macam mana nak jaga badan untuk tidak gemuk walaupun tidak dapat selangsing model-model kat tv dan dengan senang hati aku menjawap segalanya perlukan pengorbanan sama ada pengorbanan wang ringgit jugak pengorbanan nafsu makan.

Khas buat wanita yang fobia dengan berat badan yang semakin menaik tanpa ada tanda-tanda untuk turun, juga perkongsian buat semua disamping menjaga kecantikan kita juga dapat mengekalkan kesihata. Bukan sahaja untuk wanita tetapi juga untuk lelaki kerana seandainya anda ingin melihat isteri atau teman wanita anda kekal langsing begitulah sebaliknya mereka juga ingin anda kekal sebegitu walaupun sudah pencen.

Pemakanan.

Diet bukan bererti tidak makan sebaliknya mengawal cara pemakanan dan kumpulan makanan yang kita ambil setiap hari. diet tanpa pengetahuan dan panduan akan memudaratkan diri sendiri. Info dibawah mungkin dapat membantu.

1. Bijirin penuh.
Sumber tenaga, karbohidrat kompleks dan sumber serat terbaik.

2. Buah-buahan dan sayur-sayuran.
Penting untuk membekalka vitamin, mineral, serat dan sumber terbaik antioksidan. Pilihlah sayuran dan buahan yg segar dan pelbagai warna.

3. Makan makanan yg rendah lemak dan kolesterol.
Lebih baik memilih utk merebus, panggang atau kukus makanan, elakkan penggunaan minyak yg banyak. Kurangkan makanan yang tinggi kolesterol seperti organ dalama, makanan laut, telur kuning. Ikan dan hasil soya lebih sesuai diamalkan kerana rendah kolesterol.

4. Kurangkan gula dan garam.
Elakkan penggunaan garam dan gula yg terlalu banyak dalam makanan dan minuman. Lebihkan minum air kosong sebaiknya 8 gelas sehari.

5. Bersederhana ketika makan.
Masak sekadar untuk makan, sekiranya makan diluar ambil makanan secara berqualiti.

6. Bersenam (part paling penting).
Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, bagi ibu-ibu yang berkerja curilah masa utk diri sendiri. Kita boleh memilih utk berjogging, berjalan laju atau berenang, andai berminat boleh juga berbasikal tetapi perlu berhati-hati utk elakkan kecederaan.

7. Kurangkan mengambil snek yg tinggi lemak dan kolesterol dan gantikan dengan potongan buah-buahan atau yogurt rendah lemak.

Berdiet dan bersukanlah mengikut ruang masa sendiri, setiap orang mempunyai pengurusan masa yg berlainan. Bagi seorang ibu menjadi delima antara kesibukan menguruskan keperluan keluarga dan rumahtangga kerana masa selalu menjadi kekangan, jadi pandai-pandailah menyelitkan waktu utk sihat dan cantik sentiasa.

Diet caraku :

Memilih utk berjogging dihujung minggu, bangun seawal 5.30 pagi siapkan kerja rumah dan sarapan. Keluar berjogging atau aktiviti riadah pukul 6.45 - 7.45.
Rutin setiap pagi selepas bangun tidur 15 minit pertama adalah utk senaman ringan, kalau mampu buat sit up lakukanlah utk kebaikan diri sendiri.

Makan nasi sehari 1 kali sahaja, kalau pagi makan nasi tengahari makan buah, malam makan oat sahaja begitulah sebaliknya. Kalau ada masa sup sayur sebagai makan malam.

Paksa diri untuk minum air putih walaupun dah penat berulang ke tandas.

Jadi tepuklah dada tanyalah selera, untuk mendapatkan sesuatu kita perlu mengorbankan sesuatu yang lain. Kekal sihat, cantik dan langsing dengan pemakanan yang betul.


JunAina

You Might Also Like

0 Rider Beraksi: