Ke Korea Kita Seoul Dan Busan

2:03 PTG JunAina 4 Comments

Ke Korea Kita? Itu antara rancangan yang akan anak-anak tunggu setiap minggu di televisyen, Wak Doyok dan Myo menjadi hos rancangan tersebut. Masing-masing teruja melihat pengalaman mereka di Korea dan masing-masing menyimpan keinginan untuk menjejakkan kaki ke Korea. Mulalah pujuk mama dengan pelbagai janji manis untuk belajar bersungguh-sungguh, tak tinggal solat dan nak jadi anak yang baik. Tak apa anak-anak nanti mama simpan duit banyak-banyak kita pergi, bukan senang nak jalan-jalan luar negara seramai 5 orang memerlukan bajet yang besar. Kalau mama dan abah sahaja yang pergi memang dah lama terbang berdua tapi sebab kesiankan kesungguhan anak-anak mama dan  abah tangguh jalan-jalan berdua.




Seoul tetap menjadi tempat pertama yang akan di lawati dengan pelbagai tarikan di sana, antara tempat-tempat yang hendak sangat anak-anak pergi adalah Gyeongbokgung yang merupakan istana terbesar di era pemerintahan Dinasti Joseon. Myeongdong pula syurga fesyen dan barangan kosmetik jadi anak-anak umpan mama nanti bolehlah mak shopping sakan-sakan kat sana. Namsan Park terdapat sebuah perkampungan budaya Korea iaitu Namsagol Hanok Village terdapat juga hutan rekreasi serta kompleks pelancongan paling penting anak-anak hendak melihat kawasan `love pad lock’ sambal menikmati pemandangan di puncak gunung juga. Insa-dong sebab anak-anak nak shopping cenderahati untuk kawan-kawan sekolah masing-masing kat sini. Ke Itaewon untuk melihat penempatan Muslim di Seol sambal ziarah Masjid Besar Korea. Pulau Nami siapa tak nak pergi ke Pulau Winter Sonata ni kan?







Destinasi ke dua impian anak-anak adalah Busan sebab utama anak-anak sangat tertarik dengan Gamcheon Cultural Village, di dalam rancangan Ke Korea Kita Wak Doyok dan Myo pun ada pergi ke sini dalam rancangan itu mereka diberi task untuk membeli senarai barangan yang diberi. Perkampungan ini dipenuhi rumah berwarna-warni yang sangat menarik perhatian. Jagalchi Market masuk dalam senarai tempat mama nak pergi sebab nak nikmati udang kara di Korea! Beli fresh seafood balik masak macam Nekcik buat, makan puas-puas. Haeundae Beach sebab pantai ini sangat terkenal di sana haruslah menjadi salah satu tempat yang mesti dilawati bila sampai ke sana. Masjid Al-Fatah kunjungan ke masjid tetap menjadi pilihan selain melihat pembangunan Isalm di bumi Korea ia dapat membina ukhwah sesama umat Islam. 



Banyak lagi tempat-tempat menarik untuk dilawati dan makanan yang best-best di Busan. Sebelum pergi elok kita belajar dan buat sedikit research untuk panduan kita di sana kelak. `Ke Korea Kita Seoul Dan Busan’


Banyak lagi tempat-tempat di Korea yang ingin di lawati, insyaallah suatu hari moga impian anak-anak akan menjadi kenyataan impian mama juga. Saya jenis bila bercuti tak boleh nak tinggalkan anak-anak lagi pun anak-anak pula jenis bila mama hendak berjalan terus buat muka sedih. Korea tetap sentiasa bermain di mata dan impian mereka. Seoul atau Busan keduanya pasti akan memuaska hati anak-anak.



You Might Also Like

4 ulasan:

  1. korea mmg menarik klu ade rezeki nanti nk pi jugak tp time autumn

    BalasPadam
  2. wow da siap internarinya tu Aina..insyaallah nekcik doakan semuga tercapai impian Aina dan anak anak untuk ke sana...pastinya mereka akan seronok nanti..kalau nak jimat boleh pergi sendiri tapi kena rajin buat research dari blog blog yang redah sendiri...

    BalasPadam
  3. Tunggu aje AA buat offer Aina
    Tapi kadang yg bimbang kena anak tak cuti sekolah..

    BalasPadam