Kaswi, Tepung Talam dan Apam Untuk Buah Hati

2:52 PTG JunAina 10 Comments

Cuti sempena anak sulung ambik peperiksaan PT3 pada 13, 13 dan 15 Oktober yang lalu jadinya kesempatan yang ada digunakan sepenuhnya sebagai surirumah sepenuh masa. Bangun pagi masak, tengahari masak, petang masak dan malam pun masak lagi. Rakyat di rumah semua senyum simpul sebab makan air tangan mak yang jarang-jarang sempat melayan kerenah mereka di meja makan. Abang yang ambil periksa pun balik dari sekolah dengan gembira sebab mak ada kat rumah walaupun ada soalan yang agak memberi masalah kepada dia.


Selain masak lauk untuk makan tengahari dan makan malam sibuk juga asah bakat masak kuih untuk minum petang. Dulu-dulu masa Pak Tuan kerja jauh selalu juga buat kuih bila dia balik bercuti tetapi lama-lama bila anak pun tak mau layan kuih-kuih tradisional yang mak buat semangat terus merudum. Seiring dengan masa anak-anak membesar sekarang masin-masing makan sahaja apa yang mak masak. Jadi mak semakin rajin masak-memasak. Ada peluang pergi ke kelas belajar walaupun kadang-kadang apa yang diajar tak jadi pun tetapi yang penting dapat ilmu. Sekali buat tak jadi cuba lagi dan lagi insyaallah mungkin kali ke 10 akan menjadi dengan baik.








Tiga hari bercuti sempatlah buat kuih kawi, tepung talam dan apam. Hari pertama buat kaswi mudah sangat dan menjadi dengan baik, sangat lembut menjadi rebutan anak-anak sekejap sahaja sedulang habis diulang. Hari kedua tepung talam menjadi pilihan kali ini sedikit kekurangan bila bahagian bawah kurang manisnya dan bahagian atas pula kurang garam jadi rasa tak seimbang sepatutnya bila cukup gula dan garam rasa lemak itu akan bangkit. Walaupun sedikit kurang sedap tetap habis juga sedulang. Hari ketiga bercuti buat apam pula, sepatutnya diperam selama 3 jam tetapi sebab mengejar masa sejam sahaja terus kukus.

 



Selepas ini kalua ada cuti yang berbaki  nak try buat kek dan brownies pula. Biasanya kek akan menjadi kegemaran anak-anak terutama kek coklat walaupun begitu anak-anak tetap sedikit memilih mengenai  rasa kek yang dibuat. Kek yang simple dengan rasa asli tetap menjadi pilihan. Walaupun mak hanya buatkan kek marbel, kek coklat  atau kek oren anak-anak tetap makan sakan-sakan.


Memasak akan menjadi agenda utama seorang ibu, apabila ada kelapangan jadi bertambah meriahlah menu di atas meja. Suami dan anak-anak makan dengan gembira emak pula akan tersenyum puas. Itulah harta yang paling berharga buat seorang wanita.








You Might Also Like

10 ulasan:

  1. Sebab itulah jadi mak-mak ni kena kreatif lebih Aina
    Kalau tak bimbang apa yg dibuat sekadar jadi hiasan atas meja aje.

    BalasPadam
  2. Kaswi fav SA...sedapnya kak Jun...

    BalasPadam
  3. pandai betl akak bt mcm2 kuih.... kalu utk suami n anak2 apa pun sanggup msk ek kak...

    BalasPadam
  4. Fulamak caya lah kak!
    boleh tempah buat kenduri nanti.. tapi jgn charge mahal2 ya ;P

    BalasPadam
  5. masyaallah semua tu peberet nekcik Aina..klau dok sebelah rumah Aina..berebutlah nekcik dengan budak budak tu..he..he

    BalasPadam
  6. rajinnya Aina..tahniah.bkan semua wanita suka masak tau.

    BalasPadam
  7. sedapppppp ..... tk pandai buat

    BalasPadam
  8. betul tue akak.. seronok sangat bila tengok family berselera makan apa yang kita masak..=D

    BalasPadam
  9. tiada apa yg lbh menggembirakan kalau mereka tersenyum keknyangan

    BalasPadam