Menjejak Kenangan 20 Tahun IKM Besut, Terengganu

11:31 PG JunAina 19 Comments


Saya menerima pendidikan atas tajaan MARA di sini setelah menolak untuk menyambung pelajaran ke Tingkatan 6 atas alasan hendak membantu emak. Sekiranya saya menyambung ke Tingkatan 6 akan mengambil masa 2 tahun kemudian sambung lagi 4 tahun untuk peringkat ijazah, sangat panjang waktunya dan beban itu terpaksa emak yang tanggung. Kasihankan emak saya menolak untuk sambung belajar pada masa itu setelah memikirkan ada 3 adik lagi di bawah. Keputusan SPM  Pangkat 1 dengan 18 agregate memang agak bagus di zaman saya.


Bila bapa saudara ambilkan borang IKM saya hanya menurut, mengisi borang dan berjalan kaki dari Taman Bukit Angkasa ke Pejabat Pos Pantai Bharu, Kuala Lumpur bersama sepupu yang berumur 7 tahun untuk pos borang. Masa itu saya bercuti di rumah emak saudara. Rezeki saya mungkin di panggil temuduga di Bangunan Mara Jalan Raja Laut. Pengalaman temuduga yang tak mungkin saya lupakan bila penemuduga menjerit 'tikus' serta mengangkat kaki ke atas kerus. Mana mungkin di dalam bilik mesyuarat ada tikus. Alhamdulillah saya terpilih. Kemudiannya saya di hantar ke Institut Kemahiran Mara, Besut, Terengganu yang merupakan salah satu kampus baru. Kumpulan kami merupakan pengambilan ke-empat, menghabiskan 3 semester di IKM dan satu semester latihan praktikal. Itulah kenangan 22 tahun yang lalu.


Cuti panjang bersempena Hari Pekerja dan Hari Wesak saya berpeluang untuk berjalan ke Kelantan bersama anak-anak, setelah 20 tahun tanah ini tidak ku jejaki terlalu banyak kenangan yang hendak di kutip. Hari ke dua berada di Pantai Melawi saya mengambil keputusan untuk terus ke Tok Bali yang hanya 10km jaraknya, setiba di Tok Bali hati terpanggil untuk meneruskan perjalan sehinga ke Alor Lintang. Menjejak cerita kisah suka duka 20 tahun yang lalu.







Saya minta izin dengan pengawal keselamatn untuk masuk ke kawasan IKM kebetulan ketika itu cuti panjang jadi di situ tiada berpenghuni. Kawan sekelas yang kembali mengajar di situ juga sedang berada di Kuala Terengganu, bukan rezeki kami untuk berjumpa. Sempatlah saya masuk pusing-pusing sambil berposing sekejap. Terubat rasa rindu. Terbayang seorang demi seorang teman-teman sekelas semasa di sini. Rindu hampa oiiii...



Gambar kenangan konvo.



You Might Also Like

19 ulasan:

  1. Segalanya menerawang dlm ingatan sebaik kaki menjejakkan kaki di tempat dulunya di sinilah Aina bergelumang dgn buku kan. Dlm suka ada terharu pastinya..

    BalasPadam
  2. sesekali jenguk balik tempat belajar ni nostalgia jgk kan kak...
    dana nih entah bila lah dpt jejak semula uitm jengka nun tuh...

    takat lalu adalah... banyak kenangan kan kt tempat kite belajar tuh... kenangan yg manis pahit semua ada

    BalasPadam
  3. IKM Besut...saya pun belajar situ :-)

    BalasPadam
  4. salam kakjune,
    seronoknye menjejak kenangan zaman remaja dialam kolej gitu...tempat jatuh lagikan dikenang ini pulak tempat kita belajar berdikari n mencorak masa depan kan..:)

    BalasPadam
  5. patut lah meriah dan ceria sungguh masuk dalam IKM ... takde orang rupa nya.... hehehe

    BalasPadam
  6. Sayang sekali kan..dapat Pangkat 1 SPM tak lanjutkan ke peringkat selanjutnya. Tapi apa nak buat, kadang2 Allah dah tentukan begitu. Saya dulu cuma dapat Pangkat 2 dlm SPM, kemudian dapat masuk ke Tingkatan 6 dan kemudian UM. Tapi kejayaan seseorang dalam hidup bukan bergantung sangat dengan tahap akademiknya. Ramai kekawan saya SPM cuma dapat Pangkat 3 tapi kini sangat berjaya dalam hidup, apa lagi jika ceburi bidang politik...

    BalasPadam
  7. kenangan lama mana mungkin boleh dilupakan

    BalasPadam
  8. Hai kak.
    rumah saya dekat-dekat situ.
    zaman muda2 dulu selalu naik basikal lalu ikm tu.

    BalasPadam
  9. tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat belajar kak yeak heheeheheh...seronok dpt peluang ke tempat belajar kak...mengimbau kenangan lama betul....lieya pun kalo dpt tingin nak gi uitm kak...bawak anak2 skali ...hehhehehe

    BalasPadam
  10. Salam kak...seronok nya lah menjejak kenangan... :)

    BalasPadam
  11. ewahh,, kenangan mengusik jiwa hati nuraini ye,, :)

    BalasPadam
  12. Salam kak juneaina... Menggamit kenangan sungguh... 20thn lama tuu

    BalasPadam
  13. Mengimbau kenangan....mesti terbayang2 kenangan manis kan...

    BalasPadam
  14. jadi anak baik...sentiasa mengutamakan keluarga dalam setiap hal, in sha Allah..ganjaran besar di sisi Allah..
    mengimbas kembali...seronoknya

    BalasPadam
  15. saya batch 2002.. Tek. Kej. Komputer...
    - mycetc -

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum... skrang akak kije mane dh?? Best kak dk sini...huhu... skrang sy blajar kat sini... Sijil Teknologi Kejuruteraan Komputer

    BalasPadam
  17. Balasan
    1. Nama2 yang awak sebut tu semua saya kenal, satar budak LKM. Joe ada kat TV3 dari dulu sampai sekarang. Cikgu Ramli sudah meninggal kalau tak silap tahun lepas.

      Padam