TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute

Friday, April 19, 2013

Sakit Urat Belikat

Dua bulan sudah mengalami sakit di bahagian belakang, kata orang Melayu sakit urat belikat. Sakitnya menjalar sehingga lengan dan jari, kadang-kadang terasa sakit urat susu. Seorang doktor pakar perempuan gelakkan Aina dia tanya urat susu tu apa yang Aina faham. Sejak Aina keguguran sehingga sekarang macam tulah kejap-kejap sakit kejap ok.

Dua hari ini sakitnya tak boleh nak tahan terpaksa makan ubat tahan sakit. Memang rasa nak nagis ja, kalau boleh nak baring dan rehatkan sahaja belakang. Tak pun nak pakai anduh supaya tangan tu tak perlu bergerak. Semalam tergerak hati nak buat carian kat internet berkenaan sakit urat belikat ni. Rupanya ramai yang kena, ada juga yang sehingga terpaksa buat pembedahan. Ingatkan Aina sahajalah dok sakit.

Cari-cari jugalah cara rawatan yang boleh di buat. Biasanya orang Melayu sinonim dengan mengurut. Aina pula selepas sehari D&C dah mengurut sebulan kemudian sekali lagi balik mengurut kat kampung. Sakit tak baik jugak. Biasanya Aina akan sapu minyak panas, guna koyok (salonpas) atau tuam dengan beg panas. Bolehlah bertahan. Baca di internet katanya urut bahagian tulang kering. Try jugak urut sampai bahagian tapak kaki. Tak kisahlah asal baik. Katanya juga bukan setakat mengurut tetapi urat yang sakit tu dah tenggelam jadi kena tarik keluar tapi siapa pula nak buat. Bukan senang nak cari tukang urut yang betul-betul pandai mengurut. Spa banyaklah.

Semalam sebab dah tak tahan Pak Tuan cadangkan tuam guna ais pulak. Sejuk. Tahan jelah. Harap-harap lepas ni akan bertambah baik. Tak larat dah rasanya dok menaggung sakit ni. Tidur melentang jelah, mengiring ke kiri memang tak boleh sebab yang dok sakit sebelah kiri, sebelah kanan pulak takut lama-lama sakit macam sebelah kiri lagi haru bila dua-dua dah sakit. Skarang ni pun sebelah kanan dah mula terasa sakit.

Tangan kiri ni memang lasak sikit coz dukung anak memang sebelah kiri. Tidur sedap mengiring kiri lepas tu kepala adik akan sedap je landing kat lengan sampai pagi. Buat kerja-kerja rumah memang tangan kiri lagi cepat. Belum kira lagi dok galas beg tangan dan beg sandang di sebelah kiri.

Harap cepatlah baik. Ni baru dua bulan ada orang sampai bertahun dok sakit macam ni. Minta cadangan dan pandangan kawan-kawan ya macam mana nak ubati sakit urat belikat ni.


Nota tambahan : Baik selepas terapi menggunakan ais. Letak ais dalam plastik balut dengan tuala, baring atas tuala. Kadang-kadang tuam bahagian hadapan jugak. Alhamdulillah. Tapi jangan buat sekali sahaja buatlah banyak kali untuk dapat kesannya.


35 comments:

  1. aduhai memang sakitkan... adik saya pun mengalami macam tu jugak. bawak berurut pun tak kurang jugak. dah memacam ikhtiar tak tahu nak buat apa dah.

    ReplyDelete
  2. La ksiannya... yalah biasanya mmg kena tarik kluar urat belikat tu barulah baik. Cubalah cari tukang urut.. Semoga cpt sembuh ya..

    ReplyDelete
  3. try call kak shima - 012 4726646, dia ada kedai dekat bandar tasik selatan. Sbb dia mmg pandai cari urat.

    ReplyDelete
  4. Hubby kakak bulan 10 ke 11 tahun lepas kena macam Aina. Pergi urut juga tapi org tu kata berpunca dari belakang tengkuk membawa ke bahu. Bukan dia urut belikat yg lebih tapi tengkuk dan bahu yg diurut lebih. Nampaknya macam ok juga tapi betul Aina makan masa kakak rasa berbulan juga..

    Harap AIna dpat jumpa tukan gurut yg ok. Cari org kampung yg dah mahir...

    ReplyDelete
  5. saya tak reti bab2 ni kak...tapi saya sgt simpati ngan akak....saya dpt rasa akak sedang bertahan dgn sakit akak ni...kesian kat akak...

    tukang urut area rumah saya ada..tapi area rawang la...saya rasa dia boleh buat kot bab2 ni...

    harap akak cepat sembuh hendaknya...

    ReplyDelete
  6. sesekali ada jugak saya kena sakit yg mcm tu.. tapi tak berpanjangan dan tak teruk.. mungkin akak kena banyak rehat..

    ReplyDelete
  7. sy pn mcm tu jg kak..tp x serius lg..tp since sy mkn PMC (pure marine collagen) alhamdulillah..da berkurangan..

    ReplyDelete
  8. kena rahat byklah sapukan sikit minyat yg panas2 sikit or jumpa tukung urut yg betul2 pandailah... take care yer

    ReplyDelete
  9. pernah kena juga, bila sapu minyak panas ok sikit. Cara lain saya tak pasti pulak. Harap akak cepat pulih.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,
    Cepat2 sihat ya...

    Saya tak tahan dengan bau minyak urut yg panas tu, jadi saya beli krim/lotion anugerah warna pink/mawar yang ramai orang guna untuk buang lemah diperut. bau mawar, wangi...panas jugak mcm minyak urut. Kalau memerlukan krim yg wangi n panas, bolehlah cuba. Takat ni agak berkesan bila sapu masa senggugut n lenguh2 badan. Hanya cadangan.

    ReplyDelete
  11. Aina I kena last year,berbulan baru baik..siksa.tak tau buat apa tiba2 bangkit tidoq dah baik...

    ReplyDelete
  12. mak gatal nak mrempit tu agaknyee..uUhuu, wak gurau2 je ye makk

    ReplyDelete
  13. kesan dr gugur kot kak.
    moga cepat baik ya..
    mmg org kita kalau bab2 gitu. akan urut. ambil sedikit masa. maklumlah mungkin juga kesan lama sbb kita kan wanita..
    byk pkara y dilakukan

    ReplyDelete
  14. semoga cepat sembuh kak june....

    *hugs*

    ReplyDelete
  15. bunda pun selalu gak kene, ingatkan orang berumur cm bunda jer kene,, bunda bkn ape..suka bekebun, cangkul2 n merumput sikit2...pastu tak reti nk tangguh2..lagi tak sakit dok buat lagi..tak sape suruh pun..dah skit br stop..urut dengan minyak panas lega kejap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sapu dengan minyak panas mmg ada lega kejap. cuba makan herba dalam pil urat hjh rokiah, kesan panas nya lama sikit & boleh elokkan sakit urat belikat. keradangan urat akan dibetulkan balik.

      kalau nak tgok psl pil urat ni boleh lawat pilurat.blogspot.com

      Delete
  16. Penis kalau tegang sering terasa sakit kenapa?

    ReplyDelete
  17. Penis kalau tegang terasa sakit kenapa?

    ReplyDelete
  18. kita tgh berurut...seminggu sekali..sakit urat belikat sampai tulang bahu lari. so far ok dah. cuma kena berurut,lah. nak no.nya? Makcik Sarah-0123479140. Dia orang indon, tp dah lama menetap kat sini. Dah kawin pon dgn org sini. Area PJ, Selangor tau kak.

    ReplyDelete
  19. kita tgh berurut...seminggu sekali..sakit urat belikat sampai tulang bahu lari. so far ok dah. cuma kena berurut,lah. nak no.nya? Makcik Sarah-0123479140. Dia orang indon, tp dah lama menetap kat sini. Dah kawin pon dgn org sini. Area PJ, Selangor tau kak.

    ReplyDelete
  20. assalam.sy pon mengalami mslh yg sama sekarang.sampai kebas jari2.saket belikat sy smpai timbul ketul2.dan sy perasan dekat bahagian leher dpn jugek tdpt ketulan yg sama yg ramai kata itu urat tersimpul.sy blm bkahwin.pnh jmpe doc dan doc sarankan pegi urut.tp malang byk kali urut maseh sama.kbykan spa xpandai urut yg bole betolkan urat.saket tuhan yg tahu.keje saya kene mghadap pc selalu.so tegangan sgt terok.kalo awak da jmpe solution sile share yer.sy pon saje google2 kot2 tjmpe penawar.xtao ramai jugek yg senaseb.

    ReplyDelete
  21. assalam.sy pon mengalami mslh yg sama sekarang.sampai kebas jari2.saket belikat sy smpai timbul ketul2.dan sy perasan dekat bahagian leher dpn jugek tdpt ketulan yg sama yg ramai kata itu urat tersimpul.sy blm bkahwin.pnh jmpe doc dan doc sarankan pegi urut.tp malang byk kali urut maseh sama.kbykan spa xpandai urut yg bole betolkan urat.saket tuhan yg tahu.keje saya kene mghadap pc selalu.so tegangan sgt terok.kalo awak da jmpe solution sile share yer.sy pon saje google2 kot2 tjmpe penawar.xtao ramai jugek yg senaseb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya orang belum berkahwin TAK disarankan berurut. cuba guna kaedah tradisional makan akar kayu & herba yang berkesan dgn makan pil urat. mak saya dulu puas berurut tp takde kesan tp bila cua makan kandungan herba dalam pil urat mmg berkesan. ramai org pun berpuashati hasil mujarab ubat ni.

      boleh tengok psl pil urat ni kat http://pilurat.blogspot.com/

      Delete
  22. salam.. sy terpanggil nk singgah ke blog ni.. sy juga mengalami mslh yg sama skrg ni.. hanya tuhan shj yg tau mcm mana sakitnya... mohon share sekiranya puan dah temu penawarnya.. puas sy pergi berurut tp x berjaya.. rasa nk mengangis tanggung sakit... klu tidak keberatan mohon share info..Rashidah,Klang-shidah.muslim@gmail.com

    ReplyDelete
  23. salam... sy terpanggil singgah blog ni.. sbb sy mengalami mslh yg sama skrg ni.. hanya tuhan yg tau menanggung rasa sakit ni.. sy pun puas pg urut.. tp betambah sakit nampaknya.. sy nk mohon share info sekiranya puan dah sihat dan juga kenalan blogger di sini... harap dt membantu- shida,klang-shidah.muslim@gmail.com

    ReplyDelete
  24. salam.. sy terpanggil nk singgah ke blog ni.. sy juga mengalami mslh yg sama skrg ni.. hanya tuhan shj yg tau mcm mana sakitnya... mohon share sekiranya puan dah temu penawarnya.. puas sy pergi berurut tp x berjaya.. rasa nk mengangis tanggung sakit... klu tidak keberatan mohon share info..Rashidah,Klang-shidah.muslim@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Saya baru abis pntang brsalin.Baru2 ni de mkn pulut.2,3 ari ps mkn pulut tu bdn msuk angin dan sakit bahu dan tulang belikat,smpai skg.Problm nye lbh krg sama la... klau puan dh ok hrp boleh share pengalamn.Tq.

    ReplyDelete
  26. Saya baru abis pntang brsalin.Baru2 ni de mkn pulut.2,3 ari ps mkn pulut tu bdn msuk angin dan sakit bahu dan tulang belikat,smpai skg.Problm nye lbh krg sama la... klau puan dh ok hrp boleh share pengalamn.Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya sakit tulang belikat berkaitan masalah urat. cuba cari rawatan berkaitan urat. boleh baca macam mana emak saya sembuh drp sakit tulang belikat di http://pilurat.blogspot.com/

      Delete
  27. Saya pn sudah mengalaminya sejak 10 thn yg lalu cuma 2 thn kebelakangan ini makin teruk serangannya hampir setiap hari..kebas tangan sakit bhgn dada kdg2 teruk smpai sesak nafas n sakit dada..sakit belikat dan leher teramat sgt..dh check fully body termasuk jantung semua ok xda sakit apa..doc kata sakit otot n saraf..skg mengurut ja tiap2 mggu dpt kurangkan sakit n pening2 akibat pengaliran darah tak lancar..ramai rupanya yg sakit mcm saya ; ( skg amalkan habbatussauda n minyak zaitun....masih baru amal belum tahu bole sembuh atau tidak..x nak brgantung pd ubat tahan sakit shj..bahaya pula nnti..

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum...

    masalah di atas ramai yang terjadi di pusat rawatan kami. berminat utk tahu lebih lanjut boleh hubungi kami di Pusrapi Pauh Jaya 012-5520195

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum...kes macam ni banyak berlaku di pusat rawatan kami. Untuk keterangan lanjut boleh hubungi kami di Pusrapi Pauh Jaya. 0125520195

    https://www.facebook.com/PusatrawatanAlHijamahOnewahida
    https://www.facebook.com/TerapiAlhijamahBekamDiPulauPinang?ref=hl

    ReplyDelete
  30. Assalam..dulu saya pun mengalami sakitvyg sama tp saya g jumpa pakar urat dan ubat scan mri kat hospital.rupa2 tulang rawan saya telah terkeluar drp landasannya dan menghimpit salur darah..tu sbb rasa sengaln sakit yg amat sangat..bila doc beri suntikan barulah lega..so nasihat saya yg rasa sakit mcm ni g jumpa doc pakar je ye utk tahu apa yg berlaku pada kita..tq

    ReplyDelete
  31. Sy pun selalu alami sakit belikat

    ReplyDelete