Salam Aidil Adha.

8:11 PG JunAina 0 Comments

Raya Haji tahun ni hanya berdua dengan si kecil tapi dah besar pun...Pak Tuan sibuk dengan amanah yang di galas tapi sebelah malamnya masih meraikan Aidil Adha bersama tetapi hanya kami bertiga. Iqbal dan Hayani sudah lupa diri agaknya bergembira kat kampung, almaklumlah banyak aktiviti yang dah di rancang anak berdua ini terutama bila jumpa sepupu-sepupu aku kat kampung (sepupu mak tapi baya anak-anak...).

Menu utama tahun ini atas permintaan Pak Tuan, rendang ayam... Sebagai anak jati Perlis aku hanya tau masak gulai@kari sahaja tetapi bagi memenuhi permintaan orang Perak (Pak Tuan) ku cuba-cuba jugak le jadikan ayam tu sebagai rendang. Seingat aku inilah kali kedua aku buat rendang sepanjang 10 tahun ni.... Bertungkus lumus le aku hingga 1 pagi menyediakan juadah raya dan mengemas rumah, alahai letihnya.

Inilah menu utama aku di pagi Aidil Adha...special buat Pak Tuan...rendang ayam yang di makan besama ketupat pulut dan nasi impit. Balik solat Aidil Adha terpaksa le memenuhi permintaan Hikram pulak coz tak nak makan rendang ayam nak makan kuah kacang le pulak... Nanti kalau ada masa aku pastekan resepi Rendang Ayam Perak ni kat sini.


Malamnya aku mengadap goreng asam daging dan hati yang Pak Tuan bawak balik dari majlis korban kat surau, bertungkus lumus dia kat sana menumbangkan 4 ekor lembu sampai ke petang. Perghhh...sedapnya...layanzzz...


Seharian yang rehat panjang, bestttt...bukan selalu aku boleh goyang kaki habis macam ni kat rumah, kalau tak sibuk kat opis sibuk kat rumah le pulakkk... Alhamdulillah pengorbanan aku untuk beraya bersama Pak Tuan tak sia-sia, walaupun semua keluarga berkumpul kat kampung coz `tok' menumbangkan lembu untuk korban tahun ini tetapi aku tetap gembira beraya dengan Pak Tuan dan jiran-jiran. Habis le jugak sekuali rendang aku....

You Might Also Like

0 Rider Beraksi: