Pekasam Nasi

12:28 PTG JunAina 14 Comments

Pernah dengar pekasam nasi? Bukan nasi tu dibuat pekasam tetapi ikan dibuat pekasam menggunakan nasi sejuk. Walaupun sudah 15 tahun menjadi menantu orang Perak inilah kali pertama saya lihat kakak ipar sediakan ikan pekasam. Sebelum ini saya hanya melihat yang siap digoreng dan beranggapan setiap pekasam adalah sama cara pembuatannya. 


Perjalanan lebih 3 jam biasanya sangat membataskan masa saya untuk masak-memasak di dapur, sekadar membantu atau kadang-kadang saya langsung berbaring sementara kakak ipar memasak. Memandu sejauh 255km dari Kajang-Bota Kiri membuatkan saya sangat letih dan bertambah letih sebab kebiasaannya kami akan balik semula ke Kajang pada hari yang sama. Tumpuan Pak Tuan di jalanraya semakin berkurangan berikutan faktor umur jadi saya akan menjadi pemandu setiap kali balik kampung.


Cara-cara untuk membuat pekasan ini sangat mudah. Ikan talapia hitam dicuci bersih, digaramkan. Kemudian dilumurkan dengan nasi dan dimasukkan asam keping. Apa yang saya lihat didalam perut ikan mesti ada asam keping. Rasa pekasam ini agak kurang masamnya berbanding pekasam beras goreng. Masih boleh menikmati rasa ikan, masam yang kurang dan wangi semasa menggoreng juga tidak menusuk hidung. Berbanding pekasam beras goreng yang biasa orang Perlis buat bau pekasam ini sedikit kurang berbanding pekasam beras goreng yang berbau agak kuat.



Bekalan dari kakak ipar. Sebelum menggoreng buang semua nasi yang ada di badan dan perut ikan. Saya buat kerja senang cuci sahaja terus dengan air.



Inilah hasilnya. Wangi dan sedap makan dengan nasi panas.



You Might Also Like

14 ulasan:

  1. Kakak rasa dgn nasi ikannya lebih bersihlah Aina
    Tapi kakak tak pernah jumpa lagi.

    BalasPadam
  2. Mak saya dulu2 mmg buat pekasam cara ini k.aina..This is Perak yow..kiki

    BalasPadam
  3. Tambah bawang goreng dan cili api potong...perghhhhh....

    BalasPadam
  4. xpernah dgr ... kiranye mcm tapai ikan la kot ..kan ...

    BalasPadam
  5. belum pernah makan. sedap tak?

    BalasPadam
  6. dulu penah tgk family xtunang bt pekasam nasi nih.... bila dh goreng lahai sedapnya

    BalasPadam
  7. orang utara ni kalau bab buat pekasam memang hebat la..tapi saya ni walaupun orang perak tak reti buat pekasam..apa lagi nak makan..hehehe..memang tak la..:)

    BalasPadam
  8. saya org perak pun jarang makan...aduh makan dgn nasi panas2 sedapnyaaa

    BalasPadam
  9. saya lagi tak tahu pasal pembuatan perkasam..buat dengan nasi ke beras sumpah tak tau..makan tau la.hehe..

    BalasPadam
  10. Sedapnya pekasam..makchaq bila kawin ngan oakchaq baru pandai makan pekasam.. La ni kalu dapat ikan sungai banyak buat jugak pekasam..
    tapi tak pernah lagi buat yang bubuh nasik.. bubuh beras goreng ja..

    BalasPadam
  11. Dulu kak zai tak suka sbb berbau tp pernah mkn yg elok tidak ada bau terus suka.

    BalasPadam
  12. Wauuu...telan ailio bila tgk rupa dh digoreng sedapnya

    BalasPadam
  13. Ohhh sedapnya Aina.....tapi tak boleh makan selalu kang naik pulak darah mak hihi....

    Mmg tak pernah jumpa ikan pekasam cenggini.

    BalasPadam
  14. "Masih boleh menikmati rasa ikan, masam yang kurang dan wangi semasa menggoreng juga tidak menusuk hidung."

    Ini baru betul pekasam ikan sebab respi guna beras goreng dan pekasam ikan komersial semuanya rasa ikannya masinnya sampai hampir sama ikan kering! Terima kasih Sis Aina akhirnya saya terjumpa respi sis dan saya akan cuba buat.

    BalasPadam