Timba Ikan Angin Timur

8:30 PG JunAina 14 Comments


Menjelang akhir tahun air di sawah, di sungai mula sedikit mengering, padi nan menguning mula dituai, cuaca panas dan kering datang bersama angin kencang maka berterbanganlah miang padi serata bumi. Kemudaian salji hitam mula berguguran hasil pembakaran jerami beberapa minggu selepas tuaian dan jerami mula mengering. Panas serta berangin pada waktu siang dan sangat sejuk pada sebelah malam menjelang ke pagi. Dini hari menjadi terlalu dingin sehingga ke tulang sum-sum.


Dulu zaman bersekolah menetap di rumah kampung yang telaga berada di luar rumah dipagari oleh zink namun kedinginan itu tetap terasa. Dalam kegelapan pagi di bawah rimbunan pohon-pohon di kampung tangan pantas mencedok air di perigi lalu dijirus kebadan. Dingin air telaga dipagi hari yang semalaman berembun sehingga menggigil menetap bibir menahan sejuk disapa pula oleh angin sepoi-sepoi bahasa membuat tubuh menjadi kaku. Selesai mandi kadang-kadang tanpa sabun pun cepat berlari ke dalam rumah berkelumoih (berselimut) gebar. Itulah kenangan zaman kecil yang tak akan kembali lagi.


Cuti Tahun Baru Cina yang lalu kami sekeluarga berkesempatan bercuti di kampung selama seminggu, kampung sebelah sayalah di Perlis. Musin angin timoq katanya sempatlah mengimbau setiap kenangan yang ditinggalkan ketika musim timoq sejak dulu. Dalam 12 bulan kalau dapat bercuti di akhir tahun sehingga bulan Mac itulah nikmat yang tak ternilai bagi saya. Kebetulan kami meraikan perkahwinan adi kedua bungsu tahun ini jadi saya berpeluang menikmati sepuas-puasnya angin timoq.


Kali ini saya sempat memberi pengalaman baru buat dua anak bujang Iqbal dan Hikram, pengalaman pertama mereka bergelumang dengan selut dan menangkap ikan! Pengalaman yang tak akan mereka dapat di mana-mana juga pun. Abang dan adik sangat 'enjoy this moment'. Adik yang dikenali sebagai seorang yang sangat pembersih, pantang ada yang kotor mula berkerut muka sehinggakan buang sampah pun boleh muntah tapi kali ini boleh bergelumang dengan selut, bermain lumpur dan berenang di dalam air berwarna coklat. Kali ini baru dapat tengok yang dua beradik ini 'Anak Kampung Yang Sebenar'.




Pengantin pun sibuk nak tangkap ikan, teruja tengok ikan berenang-renang salam selut. Orang baru belum seminggu bergelar suami isteri. Moga bahagia milik mereka selamanya.




Tengah menimba air ke bahagian yang di sekat, proses ini memang sedikit memenatkan. Kat atas masih tunggu giliran untuk mengerah tenaga.



Haaaa...tu gambar adik yang sangat alergik dengan benda-benda kotor tapi kali ini dia sangat teruja nak bermain selut, nak tangkap ikan. Tengok dia gembira sangat mengejar ikan di dalam selut.


Abang pun sama sibuk dengan serkap di tangan tapi entah dapat ikan entah tidak, main selut je yang lebih.



Antara ikan haruan yang paling besar dapat ditangkap seberat kira-kira hampir sekilogram. Menjadi habuan bakar-membakar sebelah malamnya.



Sebelum mula aktiviti menangkap ikan awalnya kami makan-makan bawah rumah. Ini adalah rumah kampung bapa kepada adik ipar kami yang baru.




Parit kecik sahaja tempat menangkap ikan ini, parit ladang harum manis. Sekat dibahagian tengah kemudian timba air kebahagian yang satu lagi sehingga kering dan tangkap ikan yang berenag di dalam selut.



Adik saya baru sahaja keluar hospital pada hari tersebut setelah dimasukkan ke hospital pada malam kenduri, jadi dia tak dapat meraikan majlis perkahwinan Shahizat tetapi tak nak lepaskan peluang tengok orang timba ikan. Tengah panas sanggup berpayung.


Walau letih berulang berkali-kali dari tengah ladang harum manis ke rumah mengambil barang di tengah terik mentari tetapi hati sangat terhibur. Satu kepuasan bila dapat melakukan aktiviti yang biasa kita buat dizaman kecik-kecik dahulu. Insyaallah tahun hadapan nak ulang lagi akiviti ini lagipun tuan tanah dah bagi green light dan bercadang untuk pagarkan parit tersebut dari dimasuki oleh memerang dan biawak. Kalau tak ada binatang dua ekor ni lagi banyak ikan dapat ditangkap. Paling penting ini juga cara Allah s.w.t mengeratkan ukhwah bersama keluarga baru adik Shahizat.



14 Rider Beraksi:

Raikan Cinta Shahizat & Mardhiyah

3:45 PTG JunAina 7 Comments


Bermudik ke hulu di Pekan Baru
Bermudik dari Sungai Dua
Manis sungguh pengantin baru
Bagai pinang di belah dua

Si cantik manis berwajah sugul
Mengenang jejaka si buah hati
Saat sudah terijab qabul
Cinta bersemi sehidup semati








Syukur alhamdulillah dalam penuh kesederhanaan tiga majlis berjalan lancar, majlis pernikahan di Masjid Tambun Tulang pada Jumaat tanggal 6hb Febuari bererti kisah cinta mereka bermula secara rasmi, 7hb Febuari majlis menyambut menantu di sebelah pihak perempuan berlangsung di homestay di bandar Kangar dan majlis menerima menantu di sebelah lelaki meriah seadanya pada 8hb Febuari 2016 di Kampung Pida Dua.



7 Rider Beraksi: