Aktiviti Balik Kampung

9:48 PG JunAina 20 Comments




Day 1
Perjalanan balik kampung
Makan malam dengan mak sebab sampai dah pukul 6 petang


Day 2
Bawak mak pi market beli ikan + beli sarapan.
Berteh tarik dengan kawan-kawan sekolah.
Ziarah kawan sekolah yang sakit.
Ziarah mak kawan sekolah yang uzur.
Petang hadir kenduri kesyukuran birthday Zara Zulaika anak sepupu Normala Hussin.
Malam minum nira sampai pitam di rumah mak menakan Norhayat Senapi sambil lepak sampai dinihari.


Day 3
Bawak mak pi sarapan nasi kerabu stesen keretapi Arau.
Makan tengahari bakar ikan ramai-ramai dengan mak cik Uji dan Pakcik E sekeluarga dan sepupu sepapat.
Tidur sampai petang!


Day 4
Kenduri jiran sekampung pagi-pagi pi menolong sambil makan pulut ikan masin.
Petang ziarah sepupu mak yang sakit di Jejawi.
Malam suprised birthday party untuk anak menakan Syamimi Nurazrin sambil layan depa main baling tepung (partylah sangat!)
Terima kasih Mardiah (kawan adik Shahizat) mai masak kueteow tomyam yang marbeles!


Day 5
Sarapan dengan family.
Layan nira Mizi kawan sepupu bawak.
Makan tengahari
Bergerak balik Kajang




You Might Also Like

20 ulasan:

  1. wow..mmg pack! mesti sonok tu

    BalasPadam
  2. Wah...padat sungguh jadual hari cuti..

    BalasPadam
  3. syoknya dia...saya kalau anak2 balik Kangaq aktiviti makan la yg paling bnyak sekali.best na..

    BalasPadam
  4. Penuh itinerary balik kampung Aina..
    Seronok betul! Apa lagi mak Aina mesti bila semua dah balik dia rasa sepi semula.

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Duduk kat kampung mana pernah puas Acu Darling Pya... Dikelilingi mereka yang kita sayang.

      Padam
  6. bila balik kampung, jumpa sedara mara tu yg best...

    BalasPadam
  7. saya tgk kat FB akak pasal nasi kerabu tu, tak sangka kat perlis pun femes nasik kerabu..hahaha

    org utara mmg panggil pasar tu. "market" eh?

    :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu sebelum stesen keretapi buat baru kedai ini adalah kantin stesen keretapi. Nasi kerabu yang kena ditekak, nasi dagang dan nasi lemak menjadi hidangan pagi. Portion besaq kena kongsi kalau tak memang tak terhabis makan.

      Market cakap omputeh you...ahahhaaa... Orang Kedah/Perlis memang sebut market berbanding pasar yang kelihatan agak formal bahasanya kecuali pasar malam dan pekan sehari pulak lebih kepada sebutan 'nat'.

      Padam
  8. Kalau balik bulan April-Mei dapat makan pelam harumanis + pulut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahhhh JR sedapnya tapi lesen balik kampung saya yang rasminya hanya 2 lain2 tu mengikut keadaan. Kalau ada rezeki bolehlah makan pulut mempelam...:(

      Padam
  9. Ha? Minum nira sampai pitam? Camne tuuu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bayagkan mak sedara beli 10 bungkus nira utk kami...jenuh minum Che Mid!

      Padam
  10. As-salam Aina..

    Wah.. penuhnya aktiviti Aina.. kita yang baca ni pun rasa seronok.. air nira? tak pernah minum air tu.. rasanya macam air kelapa ke? he..he..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam...

      Balik kampung memang macam tu letih jalan-jalan dan makan-makan.

      Air nira tu dari pokok nipah bukan dari pokok kelapa Fea, rasa yang sangat manis ada sesetengah oran tak boleh nak minum dek rasa istimewa nira nipah ni. Sekarang tengah musim.

      Padam
  11. Wahhhhh Aina..... mak sure happy tukan..... Mana taknya anak balik 5 hari 4 malam. Puaslah mak mengadap anak sambil makan makan tepi ketapi hihi....Tuan balik sekali ke tak?

    BalasPadam
  12. wah penuh betul internari Aina..bagi nekcik kalau balik kampong ni memang rasa bahagia...suka meronda tempat tempat yang biasa dijejaki masa remaja remaja dulu..santai santai bersama keluarga yang jarang di jumpai

    BalasPadam
  13. Seronok kan bila dapat berkumpul...makan2....mesti jadi kenangan manis..lupa sekejap stress dan kerja yang banyak..

    BalasPadam
  14. padat dengan aktiviti.. macam tu la saya kalau balik kampung tapi selalu tak sempat nak jenguk kawan2

    BalasPadam