Automated Enforcement System (AES) : Patuhilah Undang-Undang

1:15 PTG JunAina 12 Comments

Berdesub-desub masuk email berkenaan sistem perangkap had laju yang baru ini. Macam-macam komen jugak, banyak yang negatif berbanding positif. Apa yang nak dirisaukan letaklah sebaik mana pun sistem sekiranya kita mematuhi undang-undang tak adanya kita kena saman.

Setiap undang-undang yang ada dan dilaksanakan adalah untuk kebaikan. Telah dinilai releven atau tidak. Tidak ada satu undang-undang pun yang ada untuk menyusahkan melainkan untuk mendispilnkan diri dalam urusan seharian kita. Sedangkan main batu seremban pun ada undang-undang inikan pulak di atas jalan raya yang sesak dengan kenderaan. Jadi terimalah hakikatnya.

Bila kena saman kita komplain. Kenapa buat highway yang lebar tapi tak boleh memandu lebih dari 110km/jam. Tak guna beli kereta yang berkapasiti besar andai tidak dapat dipecut sehingga ke tahap maksima. Tetapi bila berlaku kemalangan yang meragut nyawa mulalah kita merungut lagi. Itulah natijahnya tak mengikut undang-undang pandu laju dan melulu. Salah jugak.

Tak kisah laju atau tidak. Kalau rasa kereta boleh pejut macam Mikel Scumike tu bawaklah tiada siapa akan marah tapi bila kena saman janganlah marah.

Sempena hari raya nanti mungkin senarai panjang ini dapat membantu sedikit sebanyak perjalanan kita nanti. Sumber tak pasti dari mana cuma berlegar-legar di alam maya melaui email berantai. Pada semua yang akan melakukan perjalanan jauh Jumaat nanti rehatlah secukupnya. Hati-hati di jalan raya.

PLUS Arah Utara


■ Di bawah jambatan di 456km, Sg Buloh simpang.
■ Di bawah jambatan di 459km, Bukit Lanjan interchange.
■ Di bawah restoran overhed di Sg Buloh.
■ Di bawah jambatan terakhir sebelum tol Sg Besi pada 309.2km.
■ Di bawah jambatan di 296.5km, Bangi persimpangan.
■ Di bawah jambatan baru dibina di 289.0km, selepas simpang Utara Penilaian.
■ Di bawah jambatan di 286.5km, Penilaian Utara simpang.

PLUS Arah Selatan

■ Di bawah papan tanda di 454.6km dan 455.2km, Sg Buloh layby.
■ Di bawah jambatan selepas Subang persimpangan di 11.3km.
■ Di bawah jambatan di 22km, Bukit Lanjan simpang.

■ Di bawah jambatan sebelum Mint hotel, Sg Besi Tol. 80km / h sahaja!

■ Di bawah jambatan di 302.8km, Kajang simpang.

■ Mengenai 1km selatan persimpangan Bangi, kedua-dua selatan dan utara terikat luar lorong

■ Pada 296.5km dan 297km, Bangi simpang.

■ Di bawah jambatan yang baru dibina di 289.0km, sebelum simpang Utara Penilaian.

■ Pada 285.5km dan 285.8km, Penilaian Utara simpang.

■ Pada pembahagi pusat di 251.8km dan 253km selepas Senawang simpang.

■ Selepas simpang Alor Gajah di 213.9km, bersebelahan dengan taman tema air.

■ Di sebalik halangan nahas tangan kanan di 198.4km.


Lebuhraya Elite Perhubungan Timur Tengah / Utara


■ Pada sebelah kiri di 4.8km selepas Batu Tiga / Shah Alam keluar

■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!

■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.


Lebuhraya Elite Perhubungan Barat Tengah / Selatan


■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!

■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.

■ Selepas keluar dari tol KLIA ke lapangan terbang, di bawah Jalan Pekeliling flyover.90km. / H


NKVE Arah Timur / Utara


■ 300m sebelum tol Jalan Duta, 60km / h!

■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila pergi ke arah tol Jalan Duta, di 24.9km, 80km / h!

■ Di bawah jambatan di Damansara Junction, 17.5km


NKVE Arah Barat / Selatan


■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila keluar dari tol Jalan Duta dari KL, pada 25.3km dan 25.7km, 80km / h!

■ Dari Jln Duta, di bawah jambatan, 23km, 80km / h zone!

■ Daripada Jln Duta, di laluan bawah tanah di Sungai Buloh Y-persimpangan, 22km.

■ Di sebalik halangan kemalangan di Damansara Junction, 17.7km dan 16.8km

■ Di bawah jambatan keretapi di 11.2km

■ Di bawah jambatan di persimpangan Shah Alam.

Lebuhraya Kesas Timur

■ Di bawah jambatan di 44.8km, menuruni bukit yang berjalan selepas Puchong simpang.

■ Kesas West Bound
■ Pada sebelah Sg Besi Tol Timur Bound. Bandaraya Kuala Lumpur

■ Jalan Duta; di bawah jejambat di persimpangan Damansara, 70km / h zone.


Lebuhraya Kesas - Klang


■ jalan Dwi antara Klang dan Pelabuhan Klang. Ke Arah Klang arahan, pada kira-kira 13 km batu batu. 70km / h sahaja!


Leburaya Pantai Timur

■ Timur berjilid, menuruni bukit selepas Raub persimpangan.

■ Maran, 60km / h zone.

■ Paya Marang, 70km / h zone.


Kawasan Negeri Johor Arah Selatan


■ persimpangan Tangkak.

■ Di bawah jambatan selepas Yong Peng

■ simpang Utara di 97.3km.

■ Ayer Hitam simpang.

■ simpang Sedenak.


Jalanraya Sekitar Utara Malaysia - Arah Utara


■ Around Ayer Hitam in 60km / h zone.

■ Sebelum Perwaja Steel.

■ Sg Petani persimpangan.

■ Antara persimpangan Seberang Jaya dan Tol Sg Dua.

■ Jambatan Pulau Pinang di pulau end.Speed menghadkan 80km / j.


Jalanraya Sekitar Utara Malaysia - Arah Selatan


■ Jambatan Pulau Pinang Pulau akhir. Had laju 80km / h.

■ Mengenai 2km sebelum had Juru Tol Speed 90km / h


Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara


■ Di bawah jambatan di 197.1km dan 198.8km, selepas Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 204.3km, selepas Kamunting Junction.

■ Di bawah jambatan di 208km, sebelum Kamunting Junction.

■ Di bawah jambatan di 214.8km, sebelum Kamuntingjunction.

■ Ipoh Point Vista pada kira-kira 263km. Had laju 80km / h.

■ Di bawah jambatan di 271km, Ipoh North Junction.

■ Di bawah jambatan di 274.4km, Ipoh South Junction.

■ Di bawah jambatan di 286.9km, Simpang Pulai Junction.

■ Di bawah jambatan di Persimpangan 296km, Gopeng.

■ Di bawah jambatan di 352.6km, selepas Simpang Sungkai.

■ Di bawah jambatan di 353km, Sungkai Junction.

■ Di bawah jambatan di 373km, Sungai Junction Slim.


Kawasan Perak Arah Selatan

■ Di bawah jambatan di 199km, sebelum Kamunting simpang.

■ Di bawah jambatan di 241.9km, di persimpangan Kuala Kangsar.

■ Di bawah tiang isyarat di 296.1km, sebelum Gopeng Junction.

■ Di bawah jambatan di 297km, Gopeng Junction.

■ Di bawah jambatan di 300km, selepas persimpangan Gopeng.

■ Di bawah jambatan di 308.6km, selepas persimpangan Gopeng.

■ Di bawah jambatan di 372.6km, di simpang Slim River


You Might Also Like

12 ulasan:

  1. hairannya kalau tak bagi bawak laju kenapa letak aes ni kat tempat yang speed limit 60km/j.. kenapa tak letak kat kawasan yang speed limit boleh membunuh 100km/j atau 110km/j.. jengjengjeng..

    BalasPadam
  2. Rai...mungkin kawasan tu adalah kawasan kemalangan, atau kawasan menuruni bukit atau kena tanya sapa yang pi bubuh benda tu tang tu..ehehehe...

    BalasPadam
  3. Salam..

    Oh sangat2 mmbantu sebab lynn nak balik shah alam dulu pas tu bari balik n9..hmm..tq..nice..

    BalasPadam
  4. Tak tahulah sama ada kakcik akan menggunakan lebuhraya atau tidak di musim perayaan ini. :(

    BalasPadam
  5. Ada perangkap dibuat di situ sebab kelajuan masih tahap lama walaupun jalan telah dinaik-taraf...

    BalasPadam
  6. be a gentleman...kalau tahu langgar undang2, bayar aja lah saman...ni dah speeding, bila kena saman, bising2..sampai kiamat lah masalah eksiden sebab speeding akan berlaku di malaysia ni..

    BalasPadam
  7. wah...nampaknya "clear" jer nak balik KB nie.... hehehe, apapun semoga kita semua selamat pergi & balik dengan selamatnya ke destinasi masing2

    BalasPadam
  8. sya belum berkesempatan untuk semak kenderaan2 sya tu
    setiap minggu bergerak haraplah tiada saman

    BalasPadam
  9. sekarang dah siap gan pic tau....

    BalasPadam
  10. ingatlah org yg tersayang...

    BalasPadam
  11. balik raya nie tak dapat nak pecut..confirm jalan jam sebab acu balik jumaat malam :(

    BalasPadam