Derma Darah Bersama Pusat Darah Negara

10:34 PG JunAina 4 Comments

Kali Pertama. Berdebar. Goyang sikit la. Bukan pasai pa cuma goyang tengok darah yang keluar dalam pack. Mau tak sedap je darah tu mengalir keluar dari badan. Alhamdulillah misi pertama kali berjalan dengan lancar dengan AZAM akan memenuhi buku merah yang di beri.

 Sebelum nak derma darah mesti melalui pemeriksaan kesihatan dulu dari staff Pusat Darah Negara. Mula-mula periksa kepekatan darah dan jenis darah. Sebelum tu isi borang dulu ye. Dalam borang tu macam-macam soalan tentang sejarah kesihatan kita, sila jawab dengan jujur. Lepas tu timbang. Pengambilan darah ikut berat badan so darah Aina di ambil sebanyak 350ml sahaja. Kemudian ambik tekanan darah. Nampak tu 106/70. Pas. Beratur line ke tiga masuk data kat komputer dan bagi buku merah.

 Inilah tempat petugas-petugas Pusat Darah Negara sedut darah penderma (macam drakula le pulak). Kesian kat depa. Penat kots. Bermula dari pukul 10am sampai pukul 4pm dengan tenaga kerja yang sama. Kesian. Budget hanya 40 penerma tetapi di sebabkan pekerja syarikat mempunyai kesedaran kesudahannya 100 lebih yang menderma. Banyak barang-barang terpaksa di hantar kali kedua. Nasib baik Pusat Darah Negara tu dekat je dengan opis.

Peace. Bukti sebagai penderma darah okeh. Kak AzieAzah sila jangan jelez. Lepas ini kalau nak derma darah kena pastikan my sijil penderma kena bawaklah.

Keistimewaan untuk penderma darah.

1. 1 Kali - Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan (tidak termasuk X-ray dan pembedahan) dan wad kelas dua untuk tempoh 4 bulan*.

2. 2-5 Kali - Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk *4 bulan. Percuma bagi pelalian Hepitatis B.

3. 6-10 Kali - Percuma rawatan pesakit luar *1 tahun dan rawatan perubatan kelas dua untuk *6 bulan.

4. 10-15 Kali - Percuma rawatan pesakit luar *2 tahun dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk 1* tahun.

5. 16-20 Kali - Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk *2 tahun.

6. 21-30 Kali -  Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan  dan wad kelas dua untuk *3 tahun.

7. 31-40 Kali - Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas satu untuk *4 tahun.

8. 41-50 Kali - Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas satu untuk *6 tahun.

9. Lebih 50 Kali (Penderma "whole blood") dan Lebih 150 Kali (bagi penderma "aferesis")
Percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas satu untuk tempoh 10 tahun dan wad kelas dua seumur hidup selepas 10 tahun di wad kelas satu.

*Mulai tarikh akhir menderma.
(Rujukan : Surat Pekeliling KPK 5/2005 bertarikh 20 Julai 2005)
Di salin semula dari Buku Merah - Sijil Penderma Darah.

Sebagai penghargaan kepada staff yang sanggup menderma darah pada hari tersebut kita orang semua dapat Rm20 Baucer San Francisco Coffee. Lepas le sarapan untuk 2 hari. Dak pun kat Sunway Tower ada tawaran beli satu percuma satu start pukul 2pm so boleh le belanja kawan-kawan.

Gambar cilok dari sini.

You Might Also Like

4 ulasan:

  1. Buku merah kakcik dah hilang entah ke mana...

    BalasPadam
  2. Memang teringin nak derma darah nie..tapi tiap kali nak derma ada je halangan.. Inshaa Allah thn depan nak cuba berjaya ke tdk nak jd sebagai penderma darah :D

    BalasPadam
  3. Lama dah x menderma. Last skali menderma masa student dulu.


    **depa bg eh kak amik gambar :)

    BalasPadam