Kamal Affandi Hashim Don't Be The Next

4:14 PTG JunAina 10 Comments

6 Disember 2012.

Penganalisis jenayah tersohor Kamal Affandi Hashim menjadi jemputan dalam aktiviti syarikat kali ini. Memenuhi salah satu slot dalam Health Safety Enviroment Day dengan memberikan ceramah bertajuk Don't Be The Next.

Fokus ceramah adalah menjirus kepada keselamatan individu terutama bila berada di luar pejabat. Jenayah yang tak pernah mengenal mangsa mahupun status. Penjenayah yang sentiasa celik dengan persekitaran umpama 'Jerat Yang Tiadak Pernah Melupakan Pelanduk'.

The very happening that day. Ketawa yang tak sudah-sudah, pandai dia tackle audiance terutama sekali yang gugurl tapi yang boboi pun tak berganjak dengar celoteh dia. Pengalaman yang sangat-sangat best. Agaknya berapa bayaran untuk speech sepanjang dua jam tu? Kalau tak mahal boleh le invite untuk next gathering KKA...ngeee...

Sedikit sebanyak dalam gelak dan happy sambil tenung-tenung wajah Kamal Affandi Hashim tu banyak pengajaran yang dapat dikutip.
1. Bila berjalan elakkan berseorangan walaupun anda lelaki.
2. Elakkan bawa sling bag. Lagi pendek tangkai bag lagi bagus.
3. Bawak 2-3 beg bagi menimbulkan kecelaruan pada perompak. Di sambar beg tangan rupanya barang-barang penting dalam beg yang ala-ala beg telekung.
4. Penjenayah mengenali orang yang banyak duit melalui body langguage. Jadi belajarlah berjalan gaya orang yang sengkek walaupun bawak duit ribu-riban.
5. Bila kita diugut menyerahkan beg jangan terus hulur di tangan lemparlah beg sejauh mungkin dan bila penjenayah cuba mengambil beg larilah selaju mungkin.
6. Jangan sayang apa yang ada di dalam beg, sayangilah nyawa sendiri. Bila penjenayah menaiki moto menarik beg lepaskan sahaja kerana kelajuan mungkin akan membunuh kita bila jatuh dan kepala terhempas di jalan atau benda keras.
7. Apabila di serang perogol pastikan mata kita di buka seluasnya supaya kita dapat cam penyerang.
8. Jangan sibuk menendang kerana tendangan anda tidak akan banyak membantu. Kepit kaki (menyilang) untuk mengelakkan dari penyerang dapat bertindak mudah.
9. Serang bahagian-bahagian sensetif. Terutamnya bahagian kemaluan. Jolok hidung (jangan fikir kotor lagi yang penting selamat).
10. Gigit telinga sekuat-kuatnya.
11. Cucuk mata.
12. Serang bahagian kening.
13. Bertindak bila perogol mula membuka seluar sehingga paras kaki dengan menendang. Bila jatuh perogol akan sedikit lambat bertindak kerana seluar berada di kaki dan dalam keadaan tersebut lari selaju mungkin.
14. Serang bahagian kening.
15. Dalam apa juga keadaan jangan sibuk untuk menumbuk atau menutup aset. Selesakan tangan supaya dapat bergerak untuk bertindak.

Ini hanya sebahagian isi-isi penting yang dapat dicatat. Kamal Affandi Hashim lebih banyak menggunakan model untuk menggayakan setiap serangan dan tidakan yang sepatutnya kita buat.  Dalam gelak seribu ilmu dapat dicedok. Harap semua yang ada dapat mengaplikasikan setiap tip-tip yang di berikan olehnya. Paling penting tenangkan diri dan jangan gabra.

Aina berharap suatu hari nanti dapat berjumpa lagi dengan beliau. Menambah ilmu dan suatu hari mungkin dapat membantu kita semua. Dia terkenal, glamer tetapi dia sangat-sangat humble. Pandai meletakkan diri pada tempat yang sepatutnya didalam komuniti. Kamal Affandi Hashim juga very friendly. Boleh layan cakap seorang aku yang dia langsung tidak kenali.





Gambar-gambar kat atas tu semasa Aina tengah buat pemeriksaan untuk derma darah. Kebetulan Kamal Affandi Hashim jugak hendak memeriksa tekanan darahnya (pendapat Aina mungkin itu cara dia nak hargai petugas Pusat Darah Negara yang bertungkus lumus buat kerja dan tiada kesempatan mendekatinya). Kami berborak mengenai kesihatannya. Santai. Walaupun aku hanyalah seorang aku yang tiada apa-apa kepentingan padanya dan langsung tidak di kenalinya Kamal Affandi Hashim dengan senang hati berkongsi masa-masa sakitnya bersama kami. Kalau boleh nak dating-dating lagi dengan dia!


You Might Also Like

10 ulasan:

  1. seronok kalau dgr ceramah yg pandai buat lawak..hilang rasa ngantuk..

    BalasPadam
  2. amboi.. amboi.. kamal affandi..
    tapi kalau tengok tvtu memang bestler jugak...

    BalasPadam
  3. sy ingat lg masa mula2 beliau mula dikenali. ..sy dgr ceramahnya ttg keselamatan wanita, ramai yg mencebek mulut dan menafikan nasihatnya. dan kini...tak kenal maka tak suka..kan.

    BalasPadam
  4. thx for the tips sis..menarik sgt..dan membantu di kala kesusahan..

    BalasPadam
  5. tu laa .., muke yg jerneh Xsemestinye Xde buaya.. ehhhee.., bestnye dpt info berguna kann makk..

    BalasPadam
  6. tq share this with us ye

    BalasPadam
  7. Hihihihi yup pasal rumpai laut. Tp x business pn tgk org bniaga je :)

    BalasPadam
  8. Satu lagi: bawa pepper spray.

    BalasPadam