Lambaian Ramadhan Lambaian Kenangan

11:54 PG JunAina 12 Comments


Detik berlalu pergi hari-hari dilalui terasa pantas berlari, mentari terasa sekejap cuma menyinar bumi kelam pula terasa seperti menghambat waktu mentari sangat cemburu. Alam terasa cepat sangat berputar. Kita masih begitu menghitung hari dan detik tanpa mahu berubah dan hanya mereka yang berusaha gigih terus mara kehadapan.



Ramadhan bakal menjengah kita seketika cuma sahaja lagi, Ahad yang bakal menjengah. Tika ini hati menjadi sayu. Sudah terlalu tua diri ini agaknya untuk merasa begini agaknya. Kenangan Ramadhan satu persatu bermain di mata. Wajah mak terbayang-bayang.


Teringat zaman kecil-kecil dulu. Seminggu sebelum tibanya Ramadhan arwah tok akan buat stok kerisik untuk sebulan sebabnya bila bulan puasa macam-macam masakan akan dihidangkan. Antara kegemaran tok adalah nasi ulam (versi utara). Daun-daun ulaman yang diracik halus kemudian digaulkan dengan nasi, kerisik dan garam. Stok tepung dan gula juga untuk sebulan sebab bulan puasa macam-macam kuih tok akan buat, paling tidak akan ada agar-agar santan untuk jamah sebelum tidur. Kuih paling sedap dan sentiasa dirindui serikaya bakar dan lompang air tangan tok. Rindu!


Arwah tok ayah pula suka bila tok buat agar-agar merah dipotong kiub dan masukkan air sirap. 21 tahun arwah tok ayah meninggalkan kami banyak kenangan bersama dia semakin kabur diingatan. Paling terkesan Ramadhan juga membawa pergi kasih tok ayah terhadap kami anak cucunya. Saya ketika itu sedang belajar di Terengganu dan bila kembali ke kampong untuk berhari raya semua bapa saudara dan emak saudara ada di rumah tok ayah bersebelahan rumah mak. Saya mengandaikan mereka balik cepat untuk berhari raya. Selepas berbuka puasa tok datang ke rumah dan bagitahu tok ayah sudah tiada. Masa tu hanya tuhan yang tahu perasaan ini, sampai hati keluarga tidak memberitahu saya. Kasih saya tumpah banyak pada tok ayah sebab abah terlebih dahulu meninggalkan kami semasa saya berumur 2 tahun.


Sehari sebelum Ramadhan mak akan sibuk ke pasar membeli ayam, hidangan bersahur mestilah sesuatu yang luar dari kebiasaan dan selalunya mak akan hidangkan ayam. Ketika itu ayam adalah makanan mewah buat kami. Antara hidangan yang menjadi pilihan mak yang merupakan kegemaran kami adalah nasi tomato dan ayam masak merah. Memang menjadi lagenda dalam keluarga kami setiap kali bulan Ramadhan. Juga hidangan bubur cha-cha yang dibancuh dan gunting sendiri.


Kenangan itu merentap hati setiap kali tiba Ramadhan. Entahlah apa perasaan anak-anak saya apabila mereka dewasa kelak. Adakah lagi mereka akan mengutip kenangan sebagaimana saya. Kesibukan bekerja untuk kelangsungan hidup mengahdkan masa untuk berlamaan di dapur lalu apa kenangan yang boleh saya tinggal untuk anak-anak? Moga Ramadhan tahun ini akan memberi sedikit ruang kepada saya untuk memberi lebih tumpuan kepada mereka supa saya dapat mencipta kenangan buat anak-anak.



You Might Also Like

12 ulasan:

  1. Tidak banyak beza dgn kenangan kakak dulu Aina.
    Anak sekarang kakak rasa kelak mereka mengutip kenangan yg mama/papanya setiap kali berbuka akan ke bazar membeli apa juga yg anak-anak mahu... tak sama macam kita semuanya air tangan arwah.

    BalasPadam
  2. Banyak sungguh nostalgia kan Aina..belum lagi yg sedih2..baju raya hanya sepasang dan makan sgt ala kadar masa puasa..sayu hati bila dikenang2kan..anak2 hidup zaman agak senang..dan kita ibubapa sedaya upaya mahu menyenangkan..mudah2an Ramadhan kali ini lebih baik dari yg lepas..

    BalasPadam
  3. Kenangan masa kecil di bulan rsmadhan banyak tinggalkan kenangan ...berbeza orang berbeza cerita dan nostalgianya...

    Salam Ramadhan Al Mubarak...

    BalasPadam
  4. arwah tok akak mcm mak lieya laaaa...mak lieya pun suke buat stok kerisik sendiri.... kuali besar hah...tapi die buat utk buat rendang laaaa heheheheh....suke bile mak buat kerisik tu sbb harum kelapa satu rumah....

    BalasPadam
  5. Allah,betul tu kak.mmg sangat pantas masa berlalu.dh nk masuk bulan ramadhan.selamat berpuasa kakak ku!

    BalasPadam
  6. aina, anak2 saya sgt emotional bila posa mai.teringat kampung halaman .maklum depa semua dah jdi perantau..ingat mertabak repoh, ingat nasi kerabu Tmn Kemajuan, ingat masakan maknya yg pasti..sedihnya..

    BalasPadam
  7. Kat kpg meriah klau nak sambut ramadhan kan.

    BalasPadam
  8. Selamat menyambut Ramadhan Almubarak Aina

    BalasPadam
  9. betoiler dulu mak sayapun sama tiap kali ramadhan macam2 persediaannyer.. kerisik memang buat sendiri mesti ada punya... sebab masa puasa dah tak larat nak buat semuatu... pasang langsir baru sambut ramadhan.. katanya kalau tak sempat nak tukar raya langsir baru lagi.. padahal malam raya kalau tak tukar macam sakit matajer..
    basuh telekung nak sembahyang terawih.. mesti guna telekung baru bersih punya... semangat nak sambut ramadhan...

    BalasPadam
  10. Terlalu banyak kenangan Ramadhan...ada yg indah ada yang yg pahit...kenangan paling pahit tahun 2009..SA sakit dan x mampu berpuasa langsung...badan tinggal tulang..masuk mknn melalui tube...tp xde apa yg serap semuany keluar semula menjadi najis...syukur SA dh ok...x boleh lupa kenangan tu especially jasa mak yg menjaga SA di hospital. ..

    BalasPadam
  11. Kata kata awak tu sudah cukup buat okje tertanya pada diri sendiri....apa agaknya kenangan terindah yg boleh mereka pungut bila mereka besar nanti....omak eh dahlah tak rajin masak hehe

    BalasPadam
  12. entry akak ada soul. kalau baca mesti macam sebak sebak.

    BalasPadam