MRT-Kamikah Akan Menjadi Mangsa

5:36 PTG JunAina 4 Comments

MRT-Bahagian 1
Beberapa bulan dahulu Pengurusan Bangunan Phasa 1B, Flat Kos Rendah Taman Kajang Utama telah diserahkan kepada penduduk. Alasan MRCB peratusan penduduk yang telah mendapat starata sudah lebih 20%. Kami menerima kerana itu telah termaktub dalam undang-undang walaupun sebenarnya MRCB masih boleh menguruskannya.

Kemudian kejiranan Kajang Utama sibuk pula dengan projek melebarkan pembentungan sedia ada. Pada fikiran kami mungkin kejiranan Kajang Utama semakin berkembangan, memerlukan sistem pembentungan yang lebih efisyen. Bermulalah kesibukan yang teramat diwaktu puncak bila hanya satu laluan sahaja boleh digunakan terutama sewaktu pagi dan petang juga ketika tamat sesi persekolahan 2 sekolah berdekatan. Kecuaian pihak kontarktor juga telah mengakibatkan 3 kali penduduk terputus bekalan air tetapi mujurlah pihak kontarktor segera membaikinya.

Minggu lepas penduduk di kejutkan dengan kerja-kerja mengukur kawasan Flat Kos Rendah dan jugak town house bersebelahan. Bila ditanya rupa-rupanya mereka membuat kerja ukur tanah untuk pembinaan MRT. Berita terawal tanpa ada bukti mengatakan tapak asalnya adalah kawasan apartment bersebelahan yang hanya beberapa tahun diduduki terpaksa dilencongkan ke kawasan kami iaitu penempatan kos rendah oleh kerana sebab-sebab tertentu.

Bila flashback aku mula faham kenapa MRCB melepaskan pengurusan bangunan kepada penduduk. MRCB cuba untuk mengelak taggungjawabnya di situ. Pembentungan pula mestilah disiapkan terlebih dahulu sebelum projek besar berjalan.

Adakah kami rakyat MARHAEN harus menjadi mangsa sebuah pembangunan. Meroboh penempatan rakyat berpendapatan rendah demi memberi laluan kepada projek berprofil tinggi demi kepentingan penduduk Kajang 2 dan sebuah sekolah antarabangsa yang bakal dibina disitu. Masih menunggu berita saheh kerana MRT dijangka siap sepenuhnya pada 2017. Bukan lama kerana kerja-kerja pembinaan tetap akan mengambil masa (terasa menyesal tidak mengambil tahu laporan laluan MRT yang di buka kepada umum sebelum ini ).

Kami bakal menjadi korban pambangunan. Akan bersambung di entri seterusnya.


You Might Also Like

4 ulasan:

  1. Tunggu sambungannya...baru komen

    BalasPadam
  2. lagi bertambah sibuk dan sesak agaknya nanti......

    BalasPadam
  3. Belum apa2 dah byk dengar/baca berita buruk psl MRT neh.. Mmg ada sebabnya..

    BalasPadam
  4. area umah atuk saya pon diambil juga~ takde kg dah..sob2..

    BalasPadam