TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute TEMPLATE ERROR: b:if has no 'cond' attribute

Monday, August 22, 2011

Petua Untuk Pesakit Gastrik

Mencecah usia 30an Aina mula mendapat penyakit ini. Mengalami gastrik yang teruk sehingga terpaksa ditahan di hospital untuk rawatan lanjut pada tahun 2007. Mengalami sakit dibahagian ulu hati. Sukar untuk bernafas terutama ketika baring sehingga tidak dapat tidur. Hilang selera makan dan apa bila makan akan muntah solah-olah ada angin yang menekan di bahagian perut. Akibat dari semua ini stress pula yang datang.

Hari kedua doktor membuat endorscopic dan hasilnya terdapat ulser yang banyak dari bahagian tekak sehingga ke dalam perut. Hasil endorscopic juga di rakam dalam bentuk cakera padat tetapi sehingga hari ini hanya disimpan Aina tak sanggup melihat.ya Doktor memberi ubat dan diminta berehat. Doktor menasihati supaya banyak meminum susu kultur. Mendapat cuti sakit selama 2 minggu. 

Sejak dari itu rutin puasa amat terganggu. Menghabiskan sebulan berpuasa terasa payahnya, 2 minggu terakhir pasti perlu diganti. Pasti ada suntikan yang perlu diambil untuk menahan kesakitan. Tahun ini alhamdulillah setakat hari ini sudah 22 hari kita berpuasa tiada tanda-tanda gastrik akan menyerang.

Petuanya: Selepas bersahur dengan nasi. Sebagai penutupnya Aina minum segelas besar susu bersama 3 biji kurma. Makan kurma bersulam susu. Itulah yang Aina lakukan sejak 1 Ramadhan. Petua ini datangnya dari amalan Pak Tuan yang gemar memakan kurma dan ditambah kebaikan minum susu untuk pesakit gastrik.




20 comments :

  1. br ni kne gastrik..nsib time tu pn ngan peod..alamak mnum susu ke..sy ni mmg xgemr susu..nk munth bau dia..cmnor nak telan

    ReplyDelete
  2. faz...

    boleh minum susu kultur tak kira brand apa memang baik untuk perut. kalau minum susu pulak minum yang berperisa cam coklat dan strawberi.

    ReplyDelete
  3. Memang kurma banyak faedahnya...kalau cirit birit pun makan kurma, tak boleh berak pu makan kurma..insyaallah...

    ReplyDelete
  4. tak pernah kena gastrik..sebab ema kuat makan..hehehe

    ReplyDelete
  5. Kakak setuju Aina. Kakak lagi kena masa usia 14 tahun. Langsung masa itu hanya makan bubur/nestum/susu nespray saja.

    Susu dan ubat yg warna putih ada mint itulah yg mesti kakak minum setiap selepas sahur. Kurma/kismis/susu/nestum sampai jemu/jelak tapi kena makan juga demi nak puasa...

    Sekarang kakak minum anlene dgn kurma/kismis.

    ReplyDelete
  6. fadzli...

    di rumah memang ada bekalan kurma sepanjang tahun kerena ia kegemaran pak tuan, kat opis dia pun ada stok. kak aina pulak tak minat sangat dengan kurma tapi bila sakit semua kita makan utk baik...

    psttt...kata pak tuan kurma jugak baik utk lelaki...hahahaaa...

    ReplyDelete
  7. ema...kalau bab makan memang kuat jugak tetapi mungkin kesan jangka panjang kot...belum kawen suka diet, tahan makan coz kak aina dulu2 tembam.

    ReplyDelete
  8. kak zakie...
    aina kehilangan berat badan 3kg sepanjang 2 minggu. pantang makan selama 6 bulan tak boleh pedas, tak boleh rempah, tak boleh santan. makan ikan goreng sayur rebus...
    keseluruhan berat badan hilang 8kg!
    memang siksa...

    ReplyDelete
  9. ooo..camtu ye kak...kurma ni mmg byk khasiat kan....sy aritu terlambat bgn sahur..smpt mkn kurma je..alhamdulillah, dpt tahan...

    ReplyDelete
  10. hmm...sy yg tkde gastrik ni pun suka minum susu...

    kurma tu yg kurang sikit...enth la...dah cuba makan...paling2 pun 12 biji..

    ReplyDelete
  11. aanie...kak aina suka kurma yang kering. ada juga kurma yg lembab dan berair sikit yang tu memang tak tertelan. kurma pilihan wasem dari yusuf taiyob ...

    ReplyDelete
  12. hah!!! nabila palin2 12 bijik mak aiii...kikikiiii...

    ReplyDelete
  13. Arab suka makan kurma campur susu.

    ReplyDelete
  14. junaina--
    terima kasih ya syer ttg info ini..
    MIL mmg ada gastrik..
    so, thun nie belum lagi berlaku mcm tahun lepas..
    sekurangnya dgn petua jun.. ayu boleh sampaikan pada mak mertua ayu tu.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Aina,

    Alhamdulillah menjelang dari tahun ke tahun bertambahbaiknya kesihatan Aina.

    Ada akak dengan kurma nabi kalau diminum dengan susu sangat baik. Kata mereka yang tahu kalau ada orang kena santau pun boleh keluar semua barang2 santau tu.

    Selamat menyambut raya pada aina dan keluarga.

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah..sy masih terselamat dr terkena penyakit ini..apendiks pernah la kena..siap operate huhuhhh

    ReplyDelete
  17. Aina..acik makan kurma aje..tanpa susu..sebab tak suka susu.

    ReplyDelete
  18. selamat hari selasa kak...jom join segmen kak,...saya tag nama akak (",)

    http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2011/08/segmen-di-mana-anda-beraya-tahun-ini.html

    ReplyDelete
  19. sakit tak masa buat endorscopic?

    ReplyDelete
  20. salam..sy nk tanya la..susu ape yg aina minum ea..

    ReplyDelete