Perlukah Kita Ucapkan Kita Ikhlas

10:13 PG JunAina 18 Comments

Situasi 1:
Betul ke mama nak belikan lap top ni?
Betullah... Senang nanti anak-anak mama nak buat 'research' ke nak buat buku scrap ke.
Bestnya... Terima kasih mama.

Situasi 2:
Ini untuk mak buat belanja.
Ishhkkk...tak payah susah-susah, hampa balik pun mak dah seronok.
Ambik la mak beli saja apa yang mak suka kalau tak mak simpan sahaja (walaupun duit tu akhirnya separuh balik ketangan anak-anak sendiri juga).

Situasi 3:
Hari ini Jun masak laksa, rezeki boleh le akak merasa.
Terima kasih Jun. Buat susah-susah sahaja.
Akak tak masak apa pun.
Tak payah susah-susah akak salin mangkuk je, Jun tunggu. 

Perlukah setiap kali kita memberi kita mengucapkan kita ikhlas? Bukankah keikhlasan itu datang dari lubuk hati yang tulus selain daripada mengharapkan setiap kebajikan serta kebaikan mendapat pahala tiada lebih dari itu. 
 


Me and my BFF. Kami ikhlas berkawan, sudah 18 tahun berjalan beriringan tetapi kami tetap juga begitu kerana kami IKHLAS tetapi kami tidak pernah mengucapkan KEIKHLASAN itu (senyum dalam dua-dua gambar pun sama je gayanya)



You Might Also Like

18 ulasan:

  1. Iya, keikhlasan itu sepatutnya tidak perlu diucapkan. :)

    BalasPadam
  2. ikhlas tu x bermakna perlu diucapkan. ia perlu jg diterjemahkan dgn perbuatan dan perasaan..

    BalasPadam
  3. perkataan iklhas itu sesuai alau di situasi yang berbeza saja

    BalasPadam
  4. Sebenarnya yg menerima pun tahu apa yg diberi oleh kita itu adalah ikhlas... Tapi biasalah bangsa kita yg tinggi budi pekerti/budi bahasa biasa akan kata 'tak payah susah-susahlah'... walau sebenarnya bukan susah pun.

    BalasPadam
  5. tapi memang kebiasaan perkataan ikhlas tu terluah kan?

    BalasPadam
  6. hmm...sy pun pernh terbaca tntg ikhlas ni..

    ikhlas ni tk perlu nak zahirkan dgn kata2.. :)

    BalasPadam
  7. Sama jer gaya posing..hehe...
    Wow..18thn bkn tempoh yg sekejap...

    BalasPadam
  8. Dah macam adik-beradik CM tengok..ikhlas tu pada CM la kan, kalau cakap sekali tu ok..tapi kalau berulang-ulang kali cakap dah naik riak la pulak..pas tu tengok juga pada tone suara masa sebut ikhlas tu, boleh tau betul-betul ikhlas atau buat-buat ikhlas..

    BalasPadam
  9. hai kak jun!

    sebenarnya ikhlas tak perlu sebut, sebab kalau betul ada keikhlasan tu, kite boleh rasa dgn hati.

    **saya tak pernah percaya org yang sebut kata dia ikhlas.

    BalasPadam
  10. tak perlu ucap ikhlas itu.... masing2 bole rasa kalau benar kita ikhlas dlm persahabatan
    :)

    BalasPadam
  11. cukup la ikhlas dalam hati jer..;)

    BalasPadam
  12. Kalau diucapkan ..... rasanya mcm tak ikhlas je kan...

    membuat sesuatu dengan hati yang ikhlas .... menerbitkan kepuasan yang tak terhingga ...

    "keleboq " tak lama tak dengaq...

    BalasPadam
  13. Ikhlas yang jujur akan terpancar dimuka.

    BalasPadam
  14. ikhlas itu adalah rahsia Allah:)

    BalasPadam
  15. ikhlas terbit dari hati. tapi ada jer orang yang memberi dengan tak ikhlas... beri dalam terpaksa.

    BalasPadam
  16. Susah nak cari keikhlasan zaman sekarang nii...

    BalasPadam
  17. org kata klu kiter ckp kiter ikhlas..kita sebenarnya tak ikhlas..tak tahu betul ke tak huhuhhhh

    BalasPadam
  18. Salam ...rasanya tak pernah pun cakap ikhlas tu, sebab org lelaki ni malas sikit nak cakap detail2 ni...hehehe...
    yg penting hati tu, samada nak cakap ke tak...

    BalasPadam