Kejutan Budaya

12:06 PTG JunAina 20 Comments

Suami  : Tali leher abang yang banyak-banyak tu mana?
Isteri : Sangkut dalam almari, nak buat apa?
Suami : Abang start kerja esokkan?
Isteri : So?
Suami : Nak pakai le...

Balik kerja...
Suami : Semua orang kat pejabat tak pakai tali leher. Senior Vice Precident pakai kemeja je tanpa tali leher.
Isteri : Hahaaaaa...

Dia selama ini bekerja di Jabatan Kerajaan punya etika berpakaian, cara kerja mahupun disiplin yang tersendiri. Bila beralih angin berkidmat di sektor swasta serba tak kena di hari pertama kerja. Tambahan pula bekerja di syarikat besar dengan majoriti pekerjanya adalah bukan Melayu. Satu cabaran besar buatnya.

Bukan dia merungut tapi terkejut tapi tak adalah terkejut beruk!

1. Hanya workstation/bilik kecil disediakan bukan bilik yang boleh berlari macam dulu-dulu yang siap boleh letak tv, almari baju dan pembancuh kopi sendiri.
2. Mesyuarat adalah short notice, selalulah tengok-tengok email yang masuk. Tak ada PA atau kerani nak ingatkan, juga tiada minit mesyuarat. Bawaklah buku catatan sendiri.
3. Berpuluh tahun dirinya sudah terdidik dengan panggilan tuan jadi kekok apabila di tempat baru hanya pangkal encik digunakan pada namanya.
4. Waktu makan tidak lagi tetap, bukan lagi pada pukul 1-2pm tetapi bergegaslah bila ada masa terluang di tengahari kadang-kadang petang baru dapat menjamah nasi.
5. Mesyuarat hanya disediakan teh cina, kalau dulu penuh meja kuihnya kadang-kadang langsung makan tengahari.
6. Waktu solat jadi tidak menentu kerana tuntutan tugasan, tiada surau disediakan untuk pekerja Muslim di dalam pejabat kecuali pergi ke surau bangunan di basement parking atau berjalan kaki ke masjid berdekatan (ini memang tak boleh terima dek akal betul, ada lagi syarikat yang tak perihatin cam ni).
7. Tak ada fail bersusun-susun kat meja. Klik-kliklah kat komputer sahaja.

Banyak lagi cerita nanti-nantilah kongsi. Baru 2 minggu mula kerja banyak lagi tu kejutan-kejutan bakal menanti. Kerja kerajaan ke kerja swasta ke amanah tetap kena galas. Buat dengan ikhlas.


You Might Also Like

20 ulasan:

  1. memang sangat berbeza.... bagai langit ngan bumi.. bersyukurlah siapa yang berkerja kerajaan ... saya penah keje swasta - gomen (kontrak) - terhumban balik swasta.. yang majoriti chayanunalif lagiler beza ngat.. kalau swasta tapi masih lagi majoriti orang kita masih ok....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aina setuju sangat. Sektor swasta semuanya mengejar profit so setiap detik itu sgt berharga. Kejutan jugak la bagi dia majoritinya bukan Melayu dan jenis yang tak reti nak hormat orang, kalau tanya apa2 main sergah je mau tak mengamuk org tua tu.

      Padam
  2. Aina...
    Pepatah ini mmg kena
    Masuk kandang kambing mengembek
    Masuk kandang kucing... Mengiaw...
    Kan???

    BalasPadam
  3. Assalam,

    Kerja di sektor swasta memang camtu. Meeting department and discussion ajer, no masa berjela2 no kueh mueh yg mngabihkan badget . No bilik besar, workstation kecil shj...mama dah biasa cam tu. Dan bila g pejabat kerajaan melihat betapa membaziornya mereka. Duduk2 di surau lama2 nyembang cerita mak nenek...hehehe...

    BalasPadam
  4. memang kena kejutan budaya di tempat kerja suami akak ni

    BalasPadam
  5. Kerja dengan syarikat korporat, yang penting adalah output yang boleh diberikan...

    BalasPadam
  6. kejutan budaya sebegitu, bagi saya lebih banyak yg positifnya. Maaf cakap, kerja di bidang Kerajaan banyak membuang masa ( dengan meeting tak habis habis, berlarutan, padahal tak settle pun satu benda), banyak membuang resources, yakni duit ( makan punyalah macam2 lepas meeting, macam 10 jam tak makan...hahaha)...banyak gossip/birokrasi...Byk bodek membodek...Byk penampilan luaran sahaja, tapi dalaman teruk ( sibuk bergaya pakai kot bagai, padahal tengah2hari panas terik!)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau bab meeting tu Pak Tuan pun selalu merungut dedulu masa kerja kerajaan. Katanya banyak kerja tertangguh bila meetin tak habis2, pas tu org atasan marah pulak bila kerja tak siap sedangkan banyak masa diperuntukan untuk meeting. Sekarang pun dia merungut jugak meeting benda remeh contohnya ada satu pondok RELA dalam kawasan tersebut apa wording nak letak kat situ... Itu pun panggil meeting ramai2?

      Padam
  7. tak biasa lagi tu sis..mcm kat tmpt dee..kalau meeting di menara atau org2 besar baru pakai tie..jadi bebudak opis ni standby je dlm laci..

    org swasta go for paperless..semuanya kat komputer..jadi kena archivelah byk benda kat server..di samping tu dpt menjaga alam persekitaran..

    bab2 mkn dlm meeting pun xde kecuali board meeting..yg lain cuma disediakan kopi/teh je..sbb persoalannya nanti nak meeting ke nak makan? hehehe..time makan pun pandai2lah selit..bila free..kuar cepat2..sbb kalau keje dah bertimbun mkn pun mmg tak sempat..

    insyaallah..nanti suami sis aina akan biasa..mula2 susah sket nak adapt..

    BalasPadam
  8. Kalau Aina nak tahu itulah suasana kerja tempat kakak. Sebab itulah kakak solat di bilik kakak sendiri. Kakak tak benarkan org masuk office kakak berkasut.... Ruang solat kecik itupun kakak yg sediakan buat pekerja Islam (minoriti). Kakak is the only muslim tapi dah biasa mereka nampak kakak solat dlm bilik pun dah tak hairan...

    BalasPadam
  9. Hubby berhenti keje kerajaan ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rinna bukan berhenti tapi bersara. Katanya tak nak sambung lagilah rasa macam dah lama sangat berkhidmat.

      Padam
  10. Tak lama lagik biasa lah tu.....mula2....errr....ada open table tak....??

    BalasPadam
  11. nanti lama2 tu alah bisa tegal dek biasa...:) kan?

    BalasPadam
  12. Aina, yg penting kerja kuat dimana pun kita kerja kan?

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum,
    Daku dulupun terima kejutan budaya jugak dr swasta ke gomen hu hu hu

    Skrg ni dzh tak heran, kat opis tu tadak ekon dah masuk minggu ke 3 hu hu hu kena tunggu depa meting dulu hu hu hu mampuihhhh garing aiii!

    BalasPadam
  14. walau berbeza moha dapt bekerja dgn penuh wibawa yer

    BalasPadam
  15. SAYA BERMACAM-MACAM KERJA PERNAH BUAT, AKHIRNYA BARU DAPAT KERJA DI SEKTOR KERAJAAN..

    BalasPadam

  16. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam