Pengurusan Makanan Di Dalam Peti Sejuk

12:00 PTG JunAina 16 Comments


Peti sejuk adalah salah satu barang paling penting di dapur setiap rumah zaman sekarang, almaklumlah wanita zaman moden kebanyakannya berkerjaya tetapi juga sangat penting bagi surirumah sepenuh masa. Mereka bos di dapur jadinya wanita lebih cenderung menguasai setiap ruang terutama peti sejuk. Pengetahuan pengurusan makanan di dalam peti sejuk sangat penting bagi wanita.


Masih ada wanita yang tertutup mindanya mengenai penggunaan peti sejuk. Masih ada yang mempercayai mengamalkan makanan disimpan atau dibekukan di dalam peti sejuk boleh memudaratkan kesihatan. Apa juga keadaan atau barangan jika disalah guna atau diguna tanpa mengikut peraturan pasti akan membawa mudarat. Jadi itu perlunya kita membaca menambahkan ilmu supaya kita melakukan praktikal yang betul untuk mengelakkan kesan jangka panjang.


Disetiap peti sejuk kita mempunyai dua ruang penting, ruang dingin serta dingin beku. Keduanya mempunyai fungsi berbeza dan makanan yang boleh di simpan di sini turut berbeza. Cara penyimpanan juga sangat berbeza. Bayangkan sekiranya anda menyimpan ikan di ruang dingin berapa lama ikan itu mampu bertahan? Cuba masukkan pula ikan ke bahagian dingin beku tentunya tempoh hayat ikan itu akan lebih lama.


Marilah sama-sama kita membuka minda dengan membaca entri0entri berikut Berapa Lama Anda Boleh Membekukan Makanan dan Tip Untuk Frozen Lauk.


Jangan sempitkan pemikiran serta minda, jangan hadkan juga pembacaan untuk mendapatkan ilmu. Ilmu ada di mana-mana waima pada sekeping kertas pembalut makanan itu sendiri. Kretif ada di dalm diri kita sendiri jadi gunakanlah kretif kita untuk memudahkan pengurusan masa supaya kita punya lebih banyak masa untuk bersama keluarga.




You Might Also Like

16 ulasan:

  1. Betul Aina... sekarang ni dunia IT macam-macam ilmu dan maklumat boleh dicari hatta hingga nak menggunakan sepenuh fungsi peti sejuk sekali pun ada juga...

    BalasPadam
  2. betul..kena ada ilmu, walau nampak remeh.
    cth..sume kena dlm bekas bertutup, jgn isi penuh2..

    BalasPadam
  3. Satu lagi nak tambah, once in a while, kenalah cuci2 sket dlm peti ais tu... Saya dok dgn kawan2 bujang, ya Allah, peti ais dah bley jadi tempat tinggal tikus, haha...

    BalasPadam
  4. peti sejuk sangat penting utk setiap rumah ^_^

    BalasPadam
  5. yg penting kene pandai susun atur yg nak simpan kat tempat beku dan yg mana nak simpan kat tempat dingin..

    BalasPadam
  6. betul tu...sy ada jumpa org yg mmg x nk langsung mkn mknn yg da dimsk kn dlm peti ais

    BalasPadam
  7. teringat kat MIL...
    cukup teliti bab ni...sebab tu ikan tau daging tahan walau dah 1 tahun...tak caya kan

    BalasPadam
  8. menarik ni kak...kdg2 main sumbat jek dlm esbok tu....bagus gak ade info pasal nie....dah le lieya ni ade penyakit jenis sayang nak buat makanan so semua sumbat petiais...kene kemas sikit laa peti ais lieya tu kak...

    BalasPadam
  9. nice sharing
    yumida selalu beli mknn frozen
    mudah utk dihidang

    BalasPadam
  10. JunAina..banyak manafaatnya peti sejuk ni kan, selain dapat simpan makanan lebih lama, ia juga satu langkah mengurangkan pembaziran makanan.

    BalasPadam
  11. takkan nak pergi pasar tiap-tiap hari untuk beli yang segar kan..?! kalau tak gi kerja tak apa lah...

    BalasPadam
  12. tq kak utk info ni...
    yan selalu jugak bekukan makanan...senang kl tak habes simpan...

    BalasPadam
  13. tapi jangan dilupa untuk bazir...berguna btul pencerahan ni

    BalasPadam