Petua Elak Bau Durian Di Dalam Kereta

1:57 PTG JunAina 21 Comments


Bila musim durian selalunya balik Bota pasti ada durian yang di bawak balik ke Kajang. Semerbak haruman durian dalam kereta yang tertutup rapat. Ada pulak yang tak tahan haruslah muntah-muntah sepanjang jalan yang mengalahkan orang mengandung.


Petua elakkan bau durian di dalam kereta dengan memasukkan beberapa helai daun pandan tapi kalau banyak lagi bagus dan campak ke dalam bonet kereta bersama durian tadi. Biasanya itulah yang kakak ipar saya akan buat untuk saya. Insyaallah nyaman sahaja perjalanan tanpa bau durian yang menyengat.


Sekarang pun banyak durian di jual sana-sini, pasar malam pun banyak tapi rumah mak mertua duriannya tak menjadi. Tahun ini kami hanya beli dari kebun orang dan bawak balik Kajang dan tak boleh nak makan sakan-sakanlah.


You Might Also Like

21 ulasan:

  1. memang payah nak hilang durian dalam keta nih, kepam maw sehari dua. hehe. tq for sharing this petua :)

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. sep la. saya pun campak aje arang.

      Padam
  3. tq 4 sharing kak....ada jugak org kata letak roti keping tu...@ arang...
    kadang2 lupa jek nak buat bila angkut durian bawak balik dari dusun bonda...
    seminggu tu tak hilang baunya.....

    BalasPadam
  4. Sis, saya pun buat petua macam tu.. tapi tidak lah sampai muntah2 hehehehehe
    hurmm sedapnya duriannnn ;D

    BalasPadam
  5. wow tips yg berguna la kak...yg penting murah jek petuanye....mcm lieya suke letak daun pandan kat dapur tuk elak lipas...mmg berkesan kak....

    BalasPadam
  6. petua ni mmg mujarab bukan durian jer.. kalau cempedak pun boleh jugakk letak daun pandan ni...

    BalasPadam
  7. Btl la akak.. kdg tue akan ambik masa 2-3 jugak la baru nak hilang bau durian tuekan..sampai pening dibuatnya.. bagus jugak akak share petua nie..nnti boleh la cuba..=D

    BalasPadam
  8. Saya antara yang alah bau durian dalam kereta. Rumah MIL saya di Nilai tu mmg ada kebun durian. Musim durian mmg wife saya & MIL saya dah faham perangai saya, makan lah sepuasnya di rumah, nak bawak balik ke Shah Alam, NO- NO..hahahaha...Dah try pelbagai petua..arang, daun pandan, balut dgn roti kering pun dah...tetap hidung saya terbau! hahahaha

    BalasPadam
  9. tp dee kan..hidung ni alert je ngan bau durian..letaklah daun pandan ke arang ke..tetaplah pening kepala..kalau makan takpe pulak..hahaha..

    BalasPadam
  10. oooo pakai daun pndan ye kak.... boleh la cube

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum Aina

    memang bagus keluar petua ni
    tepat dgn musimnya

    BalasPadam
  12. saya pulak jenis tak leh bau daun pandan . jadi pening .. ^_^

    BalasPadam
  13. Jun, saya pulak letakkan beberapa keping roti untuk menghilangkan bau durian tu.

    BalasPadam
  14. sedapnye durian..tp klo keta bau semerbak durian pun pening gak

    BalasPadam
  15. lama dah tak cuba petua ni..makan tepi jalan je ..

    BalasPadam
  16. Ingat last hubby bawa musang king dalam kreta beberapa plastik.. bau melekat sampai berminggu2.. at last pergi carwash (yg buat grooming) gunakan interior vaporizer tuh baru ilang bau dr corong2 air-cond... fuhhhh takut gak ada koleksi tudung butik Artie pun sama berbau... huhu...

    thks share tips... jemput singgah www.artienatasha.com/blog :-)

    BalasPadam
  17. ho..ho.. baru tahu juga petua ini..terima kasih atas perkongsian ini..

    BalasPadam
  18. baru lepas makan durian semalam....hari ni terus rasa nak demam akak....tak biasa makan durian huhu

    BalasPadam
  19. Selalu kami buat petua ni lepas sampai destinasi. Tapi sepanjang jalan tu memang kena sengat bau durian di hidongs... kadangkadang pening pon ade. Hahaha

    BalasPadam