Anda Penggila Makanan Pedas?

4:00 PTG JunAina 2 Comments

Makan kalau tak pedas rasa macam tak sempurna, macam mana sedap pun makan mesti nak pedas terutama bagi orang Melayu tetapi zaman sekarang semua bangsa pun suka makan pedas Melayu, India, Cina, Kadazan dan lain-lain bangsa tidak akan menolak kepada rasa pedas. Walaupun rasa pedas menyengat tetapi masih makan juga sebab rasa menyengat itulah yang membantu menambah naiknya selera makan. Sambal tumis, sambal belacan siap tambah cili potong bersama kicap setiap kali makan, makanan pedas turut dihidangkan dalam pelbagai versi. Mari kita tengok sama ada ‘Anda PenggilaMakanan Pedas’ atau tidak.





Biasanya cili akan diproses dan dimasukkan ke dalam masakan untuk menaikkan rasa pedas yang mempunyai pelbagai khasiat yang jarang-jarang kita ambil tahu seperti antikanser, melancarkan pernafasan boleh membantu pesakit asthma dan penyakit berkaitan pernafasan, melawan penyakit ulser tetapi bila ulser sudah mula menyerang di bahagian perut cili sudah tidak dapat membantu, meningkatkan fungsi pencernaan, paling menarik cili mampu menurunkan berat badan,menyihatkan jantung serta melancarkan peredaran darah di dalam tubuh serta banyak lagi manaafaatnya. Setiap satu tumbuhan yang tumbuh di muka bumi ini pasti ada kegunaannya. 


Pokok cili juga amat mudah ditanam selain perusahaan secara ladang kita juga boleh menanam  di dalam pasu di rumah, rumah zaman sekarang tanahnya terhad lagilah kalua tinggal di apartment atau flat. Mengikut kaedah yang betul tanah campuran digunakan dengan pembahagian 3 bahagian tanah, 1 bahagian kompos  dan 1 bahagian pasir. Semai 3 atau 4 biji benih ke dalam pasu bila tumbuh cabut anak pokok dan tinggalkan sepokok sahaja di dalamp pasu untuk mengelakkan persaingan. Pekebun zaman moden manafaatkan ruang yang kecil untuk tanam pokok kegunaan asas di dapur.



Bagi saya pesakit gastrik cili adalah antara hidangan yang perlu diminimakan pengambilannya untuk mengelakkan berlakunya luka di dalam perut yang boleh mengakibatkan gastrik dan ulser. Pesakit gastrik boleh megambil makanan pedas tetapi dalam kuantiti yang sedikit tetapi sekiranya berlaku serangan gastrik pesakit langsung tidak boleh mengambil cili sehinggalah perut pulih sepenuhnya.


Bagi penggemar pedas hidup tidak sempurna tanpa cili dan hidup akan lebih bermakna dengan warna-warna merah didalam pinggan yang mungkin orang lain tak mampu untuk menanggung kepedasan makanan di dalam pinggan anda.



You Might Also Like

2 ulasan:

  1. suka juga pedas, tapi kalau terlalu pedas tak mampu nak teruskan pemakanan kak...he he he....

    BalasPadam
  2. saya boleh makan pedas, tapi kalau pedas sangat sangat saya surrender~

    BalasPadam