Terbeban

8:10 PG JunAina 17 Comments


Pernah tak dalam hidup kita tiba-tiba rasa sangat terbeban? Terasa berat sangat menanggung segala masalah yang datang dan pergi. Kadangkala semua itu bukanlah masalah kita tetapi kita menjadi sangat terbeban bila dipertanggungjawabkan kepada kita atau secara tidak langsung masalah orang akan menjadi masalah kita bila ada yang meminta tolong.


Masalah itu ujian Allah s.w.t buat kita tetapi kadang-kadang hati menolak untuk menerima hakikat. Meronta-ronta untuk tidak redha atas apa yang berlaku. Menganggap apabila ada yang meminta pertolongan sebagai masalah yang tak mudah untuk di selesaikan atau mengganggap mereka hanya mengambil kesempatan.


Bukankah bila kita mempermudahkan seorang hamba yang lain Allah s.w.t akan memudahkan urusan kita juga suatu hari nanti. Bermakna Allah sangat sayangkan kita kerana dengan memberi ujian Allah akan membalas dengan kebaikan juga buat kita. Siapa tahu pemberian Allah mungkin akan lebih besar buat kita dari apa yang kita telah beri kepada orang lain.



You Might Also Like

17 ulasan:

  1. setiap musibah tu kalau kita redha jadi penghapus dosa kecil....

    BalasPadam
  2. Kalau boleh fikir balik secara positif akan kurang sikit rasa beban tu Aina.
    Tapi yg biasa bila terbeban rasa stress.

    BalasPadam
  3. Rasa terbeban dtg dan pergi. Masa dtg mslh bertimpa2 tu mula la rasa kecewa..tp bila fikir blik tu Allah nk bg kita phla berganda terus rasa ringan kepala. ALLAH juga yg mengetahui mngapa kita yg dipilih:))

    BalasPadam
  4. sabar ye kak,,, ada hikmah semua tu. Allah akan sentiasa bersama org2 yang sabaq ,,, ^_^

    BalasPadam
  5. memang kadang2 kita rasa terbeban, apatah lagi kita jenis type of people yang senang dibuat "a shoulder to cry on" lagi parah apa apa sikit orang mesti 'cari bahu kita' sedangkan masalah kita sendiri, tak terluah, umpama terbuku dalam hati dan minda, saya jenis yang mcm itu akak...saya rasa sukar untuk luahkan apa masalah saya sepenuhnya kepada orang biarpun orang tu 100% percaya pada saya untuk luahkan masalah dia...mungkin saya fikir Allah tak mahu saya bebankan orang....saya fikir pula Allah kurniakan kita akal fikiran yang membezakan kita dengan hidupan lain...jadi kita kerahlah tenaga fikiran kita untuk selesaikan masalah sendiri dan masalah orang lain. Think smart dan selalu positif. InsyaAllah mcm2 bentuk Allah will reward kita...Semoga kita diberi kekuatan untuk terus bertahan.

    BalasPadam
  6. inshaAllah.. lecturer husna pon ckp benda yg sama.. kalau kita mudahkan kerja orang lain, Allah turut mudahkan kerja kita.. =)

    BalasPadam
  7. Insyaallah..semoga semuanya dipermudahkan ye sis..dalam hidup ni mmg byk dugaan dan cabaran yg harus kita tempuh..

    BalasPadam
  8. baru je merasainya.... bila hamba Allah tu minta pertolongan...memang rasa dia sangat menyusahkan...hati ni memberontak tak mahu tolong...tapi cuba seikhlas mungkin tuk tolong dia juga...

    tapi tu la....bila baca entri ni terkesan di hati...:(

    agaknya saya tak 'pass' dengan ujian Allah ni...huhu....

    BalasPadam
  9. Pernah laluinya...kadang2 bila rasa stress, waktu tu la kita rasa terbeban tapi jika kita dapat atasi stress tu, kerja banyak pun kita tak rasa beban

    BalasPadam
  10. rasa terbeban jika dipikirkan sangat mmg betul2 akan rasa beban. rapi kalu kita buat ilek je... pk dan cari jalan penyelesaian, mungkin ianya tak rasa berat utk ditanggung.

    BalasPadam
  11. semoga Allah permudahkan urusan kita..

    BalasPadam
  12. Of course ada JA.... mana ada manusia yg tak rasa terbeban dengan ujian Allah...Tapi time ni mmg best kalau dapat mengadu denganNya sambil menangis sedu sedan! ohhh...

    BalasPadam
  13. mmg ade kak...kdg2 rase down jugak....bile dah jadi mcm tu cepat2 muhasabah diri....ingat, kalo kite susah ade lagi yg lagi susah dari kite.....setiap yg berlaku ade hikmahnye.....

    akak ceria2 okey...

    BalasPadam
  14. kita manusia biasa yang tentulah ada kelemahannyer.. memang biasalah kita rasa terbeban... tapi harap kita tabah menghadapinyer..

    BalasPadam
  15. Mana ada manusia yg hidup tanpa masalah, kecuali kutu rayau tepi jalan yg otaknya tak dpt bekerja lagi.Kalau hidup tanpa masalah, otak kita akan jadi tepu...

    BalasPadam
  16. Pernah...dan skrg sdg alaminya....bila tgok org lain bahagia ..ada complete family...tp SA xde...cuma ada anak sorang...sampai bila...SA dah 35 tahun...bekas suami pun dh ada family sendiri...risau dan down mmg bertandang. ..

    BalasPadam