Telinga Nipis

10:37 PG JunAina 13 Comments

Worksation geng kami ini selalu jadi tempat diskusi politik. Jantan-jantan biasalah depa akan luahkan pendapat dan pandangan secara terbuka. Mewarwarkan apa yang depa baca, apa yang depa dengar. Bersungguh-sungguh umpama semua tu adalah cerita benar yang mereka lalui walaupun kekadang jalan ceritanya tak berapa nak logik akal sangat.

Tercampak sorang pompuan kat sini tetapi sesekali bila menyampuk 5 jantan ni senyap jugak. Agaknya malas nak lawan cakap dengan makcik yang bagai katak dibawah tempurung ni. Makcik yang typical. Makcik yang tak reti nak membuka minda. Lantaklah korang.

Membaca itu ilmu. Jangan sampai kita menurut hati dengan apa yang kita baca. Mendengar boleh tapi dengar sahaja tanpa membuat pertimbangan sewajarnya adalah bahaya. Selidiklah apa yang kita baca apa yang kita dengar, usah membuta tuli iyakan apa tah lagi berhujah sedangkan kita tidak tahu pun di mana kepala di mana ekornya. Lagi bahaya bila kita sebarkan, nak pulak cerita itu hanyalah dusta tak pasal-pasal kita tumpang sebar fitnah dan tak perlu cakaplah apa hukumya kerana semua orang tahu.

Tak kiralah bicara soal apa pun jika perkara tu tak kena di jiwa seseorang tambahan pulak bercerita benda tak betul memang cepat je nak marah. Kita cepat rasa berdebar-debar, mulut rasa ringan nak menjawab tapi hati kata sabar. Biarlah mereka. Jagalah silaturrahim yang ada kerana bila mula bercakap akan ada hati yang teretak, mungkin jugak terguris. Kita berfikir kenapa mereka tidak? Mungkin makcik-makcik je kot rasa macam tu.

Kelakar ada jugak, cerita bab agama meletup-meletup tapi mulut boleh je kata macam-macam kat orang. 'Pakai kopiah pun senget ada hati nak berjihad'. Heran jugak jihad kena pakai kopiah ke? 'Nak jihad gi la Palestin'. Masyaallah. Jihad tu ada kat Palestin sahajakah? Ruginya kita rakyat Malaysia tak boleh berjihad, malangnya umat Islam negara lain tak ada apa nak dijihadkan.

Ada internet ni bagus banyak faedahnya tetapi yang tak bagusnya banyak betul penyelewengan dan salahguna. Banyak fitnah tersebar dengan cepat tak kurang jugak ilmu yang kita dapat. Seinci akan jadi sejengkal, sejengkal akan jadi sekaki, sekaki jadi sehasta yang akhirnya akan jadi berjela-jela dan maknanya pahala atau dosa yang kita bawak akan jadi sebanyak itu jugaklah. Perkara baik menyusun pahala, perkara buruk bilanglah dosa. Dosa dan pahala tak nampak sekarang tapi bila dah tahu menyesal pun sudah tak berguna.

Apa kena mengena tajuk dengan post sebabnya Aina memang bertelinga nipis sebab tu jiwa tak kental untuk menjadi ahli politik bertauliah atau pun tak bertauliah. Jadinya serahkan sahaja kepada yang lebih arif dalam bidang mereka tetapi ramai jugak ahli politik segera yang lahir sempena PRU13 ini.

Akhir sekali. Selamat mengundi buat semua. Siapa pun calon pilihan moga-moga mereka celik tanggungjawab. Jangan pulak yang kalah nak buat kacau bilau atau rusuhan. Redza jelah dengan ketentuan Allah terutama sekali buat semua orang Islam jangan berpecah belah kerana parti. Kata Islam. Berpegang pada 'Percaya Pada Qada Dan Qadar'. Kalau kalah lagi 5 tahun usaha lagi!




Koleksi gambar pesta ponggal bendera di depan SKKU yang bakal jadi pusat menundi diambil pagi 3hb Mei 2013 (gigih keluar kamera atas motor).

**Khabarnya semua masjid akan mengadakan solat hajat selepas solat Jumaat agar PRU13 berjalan lancar dan secara aman.


You Might Also Like

13 ulasan:

  1. salam jumaat awak..

    saya pon jiwa tak kental...
    politik saya memang tolak tepi...hhhehee

    BalasPadam
  2. selamat mengundi awak!!

    sayangi malaysia

    BalasPadam
  3. Mudah2an semuanya berjalan lancar dan aman damai tanpa sengketa.. Amin

    BalasPadam
  4. salam,

    tulah malas rasanya nak campur bab2 politik nih

    selamat mengundi :)

    BalasPadam
  5. Hehehe..

    Jujurnya, saya sedih tgk sesetengah umat Islam di Malaysia...pemikiran sempit...Hanya nampak Islam tu pada pakaian..kena berkopiah...kena berjubah...Kalau berkemeja...tak Islamik katanya...kalau nak jihad, macam kes di pejabat tu---kena ke Palestin...

    Jihad dlm agama itu banyak..
    - jihad melawan hawa nafsu
    - jihad bangunkan ekonomi keluarga, negara
    -
    :)

    BalasPadam
  6. aminnn. mudahan bjalan dgn lancar.

    setuju sgt klu y jenis TERLALU sgt bcakap ttg politik.. kita boh layan jer...

    tak kuasa... hehehe

    BalasPadam
  7. sayapun jenis telinga nipis.. cepat rasa nak marah.. dan masalahnyer kalau bercakaptu cepat rasa nak marah.. sebab tau apa yang diaorang cakaptu cam tak benar... tak betoi... tapi tuler lebih baik diam dari berkata sebabnyer diaorang selalu fikir diajer betoi..

    BalasPadam
  8. mmg tengah panas lah citer politik skang ni !

    BalasPadam
  9. Aina...
    Gif me Five!!!
    akak pun suami panggil telinga nipis...
    (hanya u tahu kenapa kan?...)

    BalasPadam
  10. dah abis mengundi pun penuh lagi dengan status2 yang tak sepatutnya.. tak kira yg menang mahupun kalah. Kesian pulak dengan orang2 yg taksub dengan politik ni

    BalasPadam
  11. muger2 negara akan TATAP aman damai sejahtera sentosa senantiasa.. aminn

    BalasPadam
  12. apapun keputusan dah keluar so redha ajelah !

    BalasPadam