Sekolah Dulu Sekolah Sekarang

8:00 PG JunAina 24 Comments


Mak dah mula lap-lap peluh. Asalnya nampak belanja sekolah tak lah banyak sangat yang bermaksud mak boleh cover semuanya dengan senyum (la ni pon masih senyum tapi kelat sikit kot...ahahhaa...). Tiga anak je pon bukan 10 orang, 2 sekolah menengah 1 sekolah rendah lagi.


Minggu dulu tu pergi selesaikan hal baju sekolah, kasut sekolah dan alat tulis. Selesai Rm800 termasuklah permintaan keperluan lain sedikit sebanyak (mak senyum lagi). Minggu ini beli buku dan beg sekolah, sebelah tangan lagi habis. Beg lama masih boleh guna tapi masing-masing nak ikut trend katanya tapi nasib baik le bukan di mintanya beg sekolah atas supermarket hanya beg kat kedai biasa kalau tak mak pitam!


Dulu-dulu zaman mak sekolah baju dan kasut hanya diwarisi dari kakak. Kalau dapat buat sepasang baju baru tu rasa macam nak melompat bintang berkali-kali. Beg sekolah pula zaman sekolah rendah mak dulu trend guna beg peti, merasa jugaklah. Jalan kaki balik sekolah heret beg kot atas jalan. Bila sekolah menengah trend beg kain yang ada gambar tu. Paling glamour masa tu yang ada gambar Penang Bridge. Berapa ringgit je pon tapi nak dapat pun susah jugak. Kasut sekolah pakailah sampai berlubang tapak, bila musim hujan basah stokin yang dipakai. 


Kesusahan itu menjadikan saya kuat. Tahan cabaran. Saya harap anak-anak saya juga akan begitu walaupun mereka tidak perlu melalui zaman susah sebegitu. Sebagaimana mak saya dulu cuba memberikan yang terbaik buat saya adik berdik begitulah saya kini cuba memberi yang terbaik buat anak-anak.


Hari ini saya bercuti. Bukan ada anak yang perlu didaftarkan ke Tahun Satu kakak pula bersekolah kat kampung jadinya Mak Tok atau Mak Long yang hantar dia ke sekolah. Saya bercuti sebab nak tengok anak-anak balik sekolah, sambut depa balik sekolah, layan depa makan sehari dua ini. Lepas ini saya akan sibuk di pejabat.


You Might Also Like

24 ulasan:

  1. Wowww...beg sekolah gambar penang bridge...hihihi

    BalasPadam
  2. th lepas lencana sekolah 50sen satu..th ni dah jadi 60sen dah...takpe..naik sikit ja..:(

    BalasPadam
  3. Btul la kak....anak2 sy klau x blikan baru...muncung2 muka..sy dlu...bev skolah..mmg arwab abah belikan jenis kain...kalau koyak skit2...jahit! Kasut pun camtu...selagi x koyak belobang...pakai lah...sy pun x juga nak mntk yg baru...sbb tau kemampuan parent mcm mna kan...

    BalasPadam
  4. Saya masa darjah 2 yang hantar pakcik saya. Dah sampai sekolah saya cari kelas sendiri dan saya suruh dia balik.

    BalasPadam
  5. Baru jer dok ckp2 ngan suami dulums dia sekolah ade berapa psng baju? katanya 3 ..seingat sy, sy cuma paling byk pun 2..anak2 zaman skrang mungkin lebih dari 3 pasang kan..kasut sekolah dulu2 pun pakai sampai koyak nampak stoking,,,,

    BalasPadam
  6. Salam kak. ha ah betul. saya pon zaman skolah dulu beli beg skolah kasut skolah seme kat pasar larkin je. x nak susahkan mak ayah la stakat brg nk g skolah je pon kan. elok je belajar smpi U jugak. tp budak2 skrg ni, haish.. susah la nak ckp. belajar malas, main pc game byk, tp nak g skolah kemain nak pki yg memahal. ikut kekwn katanya. kwn2 anak org kaya blh la. ni maknya single parent gaji pon jaga budak2 je. tp anaknya pki beg harga nak cecah rm100, kasut converse rm100++, x dibagi beli merajuk nangis2 pdhal dh form 3.. lelaki pulak tuh.. tp belajarnya ke laut. nak beli kat angsana lah, jusco lah, apa lah. mana diorg nak beli kt kedai2 tepi jln, xde klasss katanya. nasib baik bkn anak saya. huhu..

    BalasPadam
  7. memang belanja sek anak2 makin mahal skrg,,,sabar je la.

    BalasPadam
  8. zaman berubahkan.. dulu bapak selalu cakap korang beruntung berbanding zaman dia dulu...
    belakang dia kami adik beradik kata "mana nak sama dulu dan sekarang"..
    tu bila sampai zaman anakni baru tahukan... ala mintak maaf apak ...

    BalasPadam
  9. betul kak...beza betul dulu dan sekarang...sekarang ni mmg terase duit mengalir....siap sedia jek laaa..sebab tulieya buat perbelanjaan behemah...tak semua pulun beli sekali..beli sikit2...bulan ni beli yg ni, bulan depan beli yg ni....so tak terase sangat......

    selamat tahun baru kak...moga tahun baru 2014 memberi 1001 keberkatan pada kite semua.....

    BalasPadam
  10. Samalah kita Jun, zaman saya sekolah dulu selagi tak koyak atau rosak baju, kasut dan beg... selagi itulah pakai. Masa anak-anak saya sekolah dulu pun saya buat begitu juga... alhamdulillah mereka terima cara saya tu.

    BalasPadam
  11. betul tu..zaman kita tak sama dengan zaman anak-anak kita sekarang ni...sekali sekala manjakan mereka tak salah..bagi saya kalau untuk belajar, seboleh-bolehnya kami akan sediakan bukan apa...salah satunya sebagai motivasi supaya mereka rajin ke sekolah dan belajar sungguh-sungguh ^_^

    BalasPadam
  12. dulu lain..skrg lain kan kak..

    BalasPadam
  13. sekarang ni beli alat tulis saja pun makan beratus. kak anak 2 pun senget jugak aina...heee

    BalasPadam
  14. Jun,
    Tulisan ini buat saya mengembara balik kezaman lampau masa sekolah...susah payah nya.Dan kesusahan itu membina kita jadi boleh bertahan dalam kesusahan yang datang.
    Ingat lagi kasut koyak dipakai naik pentas.Rambut mak potong sendiri.Skirt alih luar kedalam..but kita survive kepayahan itu dan bercerita pada anak anak.Nakal depa jawab balik....tu duluuuu.

    BalasPadam
  15. zaman kita dulu memang tak mewah macam budak2 sekarang tapi apa yang pasti mak bapak dulu & sekarang dua2 pun cuba bagi yg terbaik untuk anak2 selagi termampu

    BalasPadam
  16. bdk2 zaman dulu cermat pandai jg harta benda sendiri sbb diorg tahu susah nk dpt / beli

    BalasPadam
  17. Demi akak kena pejamkan jugak la mata kan kak.. farah kena start menyimpan untuk Emir dari sekarang.. ke depan nie harga barang2 mesti lagi mahal..huhuhu

    BalasPadam
  18. alhamdulillah kak semua nya settle,,,, banyak kena berkorban sementara nak besaq. harap bila besaq tak lupa jasa akak kan :)

    BalasPadam
  19. mahal betul perbelanjaan sekolah sekarang
    kadang2 terfikir macam mana la orang yang anak ramai dan pendapatan yang tak seberapa
    kesian...

    BalasPadam
  20. Seriously agree ngan akak... saya dulu pakai baju warisan kakak2 jer.. sampai dalam hati, teringin gak nak baju baru sendiri.. :(

    BalasPadam
  21. salam perkenalan kak junAina...
    lama saya menyepi dlm dunia blog...baru nk bangkit balik 2014 nih...
    ermmm kalau baju anak ni blum merasa lagi sebab baru nk timang cahaya mata feb2014 ni..InsyaAllah...

    BalasPadam
  22. Memang berbeza zaman dulu dan sekarang kan..
    Tapi semua tu kena ikut kemampuan mak bapak jugak kan

    BalasPadam
  23. dulu lain sekarang lain.....anak-anak sekarang nak kasut ben10, barbie...dulu kita pakai kasut bata jer.....

    BalasPadam