Panahan Dari Langit

8:36 PG JunAina 24 Comments


Mitos cerita zaman kanak-kanak. Bila guruh berdetum-detum tanda Allah s.w.t sedang marahkan iblis dan syaitan di muka bumi ini, bila sesuatu tempat terkena panahan petir bermakna Allah s.w.t sedang menghukum dengan memanah iblis dan syaitan. Panahan dari langit yang sangat menakutkan bukan sahaja di zaman kanak-kanak tetapi kekal sehingga kini.


Semalam dalam kesibukan hendak keluar guruh berdetum-detum dan kilat sabung menyabung. Hikram yang mulanya tidak mahu mengikut mama dan abah langsung tutup game, kakak cabut semua plug di dalam bilik tempat adik bermain game juga semua peralatan elektrik lain di rumah (lightning protection bangunan rumah saya sudah tidak berfungsi akibat vandalisma).


Saya duduk di sofa, Hikram menung di riba ketakutan, kakak disebelah termenung, abang sedang berjalan masuk ke dalam bilik dan abah merenung hujan dil uar. Tiba-tiba halilintar membelah bumi diikuti guruh berdetum sangat kuat. Abang berlari keluar dengan wajah pucat. Katanya dia terasa renjatan. Saya terkejut. Dia ke tingkap dapur. Rupanya pokok kelapa berdekatan tingkap dapur dipanah petir. Subhanallah. Maha Suci Allah. Kalaulah Hikram masih leka dengan game di dalam bilik saya tak tahulah apa akan terjadi.







Pokok kelapa itu sedang menyala terbakar di dalam hujan lebat. Saya teringat kisah zaman kecil dan juga kisah yang diceritakan beberapa orang jiran yang katanya selalu ternampak 'benda' bergayut di pokok kelapa itu. Wallah hu'aglam sebab selama 13 tahun duduk di situ saya tidak pernah melihat apa-apa melainkan hanya sebatang pokok kelapa. Gambar pokok kelapa ini diambil dari tingkap dapur rumah saya yang terletak ditingkat dua.



You Might Also Like

24 ulasan:

  1. subhanallah..
    nasib baik semua selamat..

    BalasPadam
  2. Subhanallah... Maha suci Allah yang maha berkuasa ke atas segala-galanya

    BalasPadam
  3. Allahuakbar kak. First time saya nampak pokok terbakar macam tu.

    Kami di rumah pun asal ada guruh aje, semua plug cabut. Tapi lampu masih on. Bila dah guruh kuat sangat, plug jatuh baru kami biarkan. Dah reda baru on semula.

    BalasPadam
  4. sampai sekrg sy percaya allah panah syaitan.
    tak betul ke?

    BalasPadam
  5. kuasa Allah kan kak... penah gak dgr atuk pernah cerita yg halilintar tuh selalu dia panah setan kt bumi nih... tp tak tau lah itu cite betul ke tak...

    BalasPadam
  6. Kena petir ke tu? menakutkan.

    BalasPadam
  7. subhanallah...kuasa Allah...tiada sape bole menjangka kn nye kn kak...

    BalasPadam
  8. saya suka guruh dan kilat tapi dalam suka takut tu ada juga...kena selalu ingatkan anak2..diorg ni dalam hujan guruh petir pun nak main game

    BalasPadam
  9. lieya ade jugak disogokkan dgn cite mcm tu kak mase kecik2 dulu..... mmg takut kalo guruh berdentam dentum...dok diam2 jek peluk mak heheheheeh...

    tu pokok terbakar kene petir la tu kan kak...lagi satu dulu dieorg ckp kalo pokok terbakar kene sambar petir nanti pokok tu berhantu heheeheheh....

    BalasPadam
  10. sungguh... Allah itu Maha Berkuasa...

    ermmm sy masih percaya mitos tu sampai sekarang sbnr nyer...

    BalasPadam
  11. Subhanallah...gerunnya tgk..nasib baik k.Aina & family xde ape2...

    BalasPadam
  12. Salam K.JunAina..
    subahanallah.. cma x blh dgr guruh dn tgk kilat.sbb tertengok citer national geo pasal thunderstorm..suka tgk siaran tu.. tp kalo btl2 ade kilat, jantung berdegup laju..

    cma percaya jgk kalau kilat kt luar tandanya setan kena panah.

    BalasPadam
  13. nasib baik anak akak tak apa-apa...

    BalasPadam
  14. semalam memang sangat lebat. dan saya redah hujan di sepanjang ldp yang dah macam ribut dengan kilat bertalu2... mujur tak terpanah petir....

    BalasPadam
  15. allahuakbar..syukur kak.. mak saya pun mmg pesan.. masa hujan lebat tutup tv semua.. bahaya

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah takde kejadian buruk berlaku, takut-takut terkena biasan petir tu.

    BalasPadam
  17. cerita yang sama sy pernah dengar masa kecil dulu...tak tahu la betul ke tak kan...

    BalasPadam
  18. Alhamdulillah x de kejadian x diingini berlaku....petir sekarang bahaya...

    BalasPadam
  19. Dahsyatnya panahan petir yeh JA......mmg terkejut dan takut kalau bunyi kuat sangat

    BalasPadam
  20. Subhanallah sayapun tak penah melihatnyer sendiri... ituler kalau bunyi ngan cahaya sekalitu memang takut amat.. terkejut dibuatnyer..

    BalasPadam
  21. subhanallah...pertama kali sy lihat kejadian ni. sebelum ni pernah dengar aje. dan alhamdulillah puan sekeluarga selamat.

    teringat zmn masa kanak2 dulu.bapa kpd seorg classmate saya ms sek rendah, meninggal di panah petir. semoga rohnya dirahmati Allah.

    BalasPadam
  22. Alhamdulillah akak dan keluarga selamat takde apa2.. Syukur..

    BalasPadam
  23. Dulu depan rumah mama arah ada kes kematian pompuan india gantung diri.. dan depan umh dia ada sepohon pokok bunga melur.. ada sekali tue terperasan pokok tue kena sambar petir kak..ermm maybe btl la orang2 tua ckp mesti ada benda la tue kan..huhuhu

    BalasPadam