Ratah Milo

10:18 PG JunAina 27 Comments


Petang-petang lapar, tengok atas meja ada roti putih. Jem habis, tuna tak ada. Jalan gi pantry hajatnya nak buat air teh hijau. Tuang air pusing je terpandang milo. Tiba-tiba toink...toinkkk...dapat idea. Laju-laju ambik mug cedok milo bawak balik ke meja. Nikmatnya...tabur milo atas roti putih! Sambil teguk teh hijau.


Terbayang-bayang zaman kecik-kecik dulu. Kalau mak beli Milo memang kena sembunyi, begitu jugak kalau beli susu tepung jangan letak tempat yang anak-anak nampak. Susu biasanya mak akan beli Everyday seperti juga Milo kedua-duanya adalah produk Nestle. Kami adik beradik akan ratah-ratah je milo atau susu tu. Masuk dalam mulut kemam-kemam sehingga mencair! Nikmat sehingga terpejam mata...


Anak-anak saya tak pulak saya ajar macam tu kalau tak jenuh dok beli milo dan susu, dalam tak ajar pun masa anak-anak masih kecil mereka habiskan 3kg milo dan 1kg susu tepung sebulan. Saya masih kekal dengan milo dan susu Everyday dari zaman saya  kecik-kecik sehinggalah zaman anak-anak saya kecik. Rupanya kami sekeluarga sangat sinonim dengan produk Nestle kerana menggunakan Milo, Susu Everyday, Nescafe, Maggi dan bijirin sarapan seperti Cornflake dan Coco Crunch dalam kehidupan seharian. Masih kekal dengan Nestle!



Gambar saya pinjam dari sini.


Nostalgia betulkan gambar tin milo dan susu Everyday tu. Sekarang yang banyaknya dalam soft pack sahaja. Mak saya memang pentingkan minum susu tepung ini dari dulu-dulu sampailah sekarang masih macam tu. Bekalan susu tepung ini mesti sentiasa ada kat rumah, nak bersusu segar kotak bagai tu kosnya tinggi deikitlah almaklumlah rakyat jelata kat rumah mak tu ramai. Rumah sendiri bolehlah beli masuk dalam peti ais sahaja susu segar tu.


Nilai pengalaman zaman kecik-kecik tak terbeli dengan wang ringgit.



You Might Also Like

27 ulasan:

  1. dulu-dulu kan mahal Milo tu..
    tu yang kena sorok tu..
    kalau takk.. habis kena ratah

    BalasPadam
  2. kalau dah masuk angin sikit pun sedap..hahaha..

    BalasPadam
  3. haah teringat zaman kanak-kanak dulu..emak suru minum susu hingalah sekarang walaupun dah tua bangka hehe :)

    BalasPadam
  4. MILO SEMBELIT NNT KLU PEKAT2..

    TP,KLU KAT OPIS....LAPO....BISKUT CRACKER MMG DAH READY KAT MEJE.GI PANTRY...AMIK MILO 3,4 SUDU...LETAK AIR PANAS SIKIT..DIA JADI SGT CHOC MOIST...CELUP DENGAN BISKUT!PERGH..TERBAIK!.....

    BalasPadam
  5. hahah..samalah..kalau yg dahmasuk angin jd berketul tuh lg sedap..
    dah tua2 nie takderlah meratah plak..sbb tau mahal kan..
    tp sang anak ttp mewarisi kerja meratah nie..susu tepung, gula pun dia nak ratah..huhu

    BalasPadam
  6. samala kita kak..mamilisa suka ratah milo dari kecik sampai la dah jadik mak budak skarang..huhu :p
    tapi susu tak penah pulak ratah..tak penah cuba lagi..

    BalasPadam
  7. Memang nostalgia sungguh tin tu...selalunya mak guna buat simpan kuih raya. hehe... Satu lagi jenama KLIM, memang mengingatkan zaman kanak2 dulu.

    BalasPadam
  8. Farah pun sama kecik2 ehhh sampai sekarang kot suka ratah milo.. nikmat ooo.. tapi milo sekarang mahal dah.. huhuhu

    BalasPadam
  9. anak-anak dah pandai ratah milo sekarang...
    sedaplah katakan..

    BalasPadam
  10. Bila bce ni nk gelak ada nk marah ada pasai teringat akak sndiri yg dah tua bangka lani duk meratah milo. Tu xpela kalo mkn btl..yg hangin tu bila dah cedok letak dlm piring bila xabis bia je masuk angin sampai liat lisut...huhu...tetiba meroyan sini...haha.
    Byk sori la..apepun milo n susu dlm tin tu memang nostalgic! :))

    BalasPadam
  11. meratah milo memang faberet dulu2. :)

    BalasPadam
  12. eh, saya pun suka mkn roti kapit milo!! sodap!!

    BalasPadam
  13. acu pun suka ratah milo
    satu lagi suka makan milo nie letak atas roti
    pastu tuang susu pekat sikit
    fuuhh..!!! memang maveles rasa nya :)

    BalasPadam
  14. nak jumpa milo dalam tin pun susah sekrang ni kan? nak-nak tin yang besar tu. Klassik betul. Horlick pun macam tu

    BalasPadam
  15. sangat suka meratah milo tapi sekarang kalau bagi rasa takmo dah.. mungkin sebab dah jemu kot.. ;)

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum,

    ya Allah aina...terperanjat ati tau
    kebetulan agaknya kot...si syahmi baru aje
    lepas suruh ati bukakan bekas milo nak ratah...haha
    dia baru belajar nk ratah milo tu...ke dia baca n3 aina..hehe

    BalasPadam
  17. Kakak dulu masa sekolah minum nespray Aina (beli sebab dah terpaksa - kena gastrik). Milo rumah kakak tak ada sebab keluarga kakak miskin. Bila ada kakak/abang mula kerja barulah dapat merasa.

    BalasPadam
  18. Jun..minuman milo tu kira minuman mewah masa ummi kecik2 dulu, tapi tetap nak meratah juga jika berpeluang.

    BalasPadam
  19. Ada iron milo tu..nak buat jadi coklat..

    BalasPadam
  20. sedapnya ratah milo!
    Masa tadika duluuuu, cikgu selalu cerita pasal hari kiamat. Saya bayangkan pd hari itu, saya akan peluk tin milo semasa tiupan sangkakala supaya boleh ratah milo sementara tunggu giliran dipanggil di padang Mahsyar.. HAHAHAHA

    BalasPadam
  21. baru minggu lepas ratah milo kat dapur..tetiba teringat zaman dulu

    BalasPadam
  22. Salam ziarah dan salam kenal.. :)

    Emm.. saya masa bebudak dulu pun suka juga ratah milo. Dan tabiat meratah milo ni sebenarnya sampai sekarang cuma tidaklah selalu. Paling kelakar bila aktiviti meratah milo ni saya lakukan di pejabat. Setakat kena gelak dan lepas tu ada pulak ayat yang menyambung: "ko ni macam budak-budak meratah milo!!" tu dah biasa.. Haha... What a wonderful moment... :)

    BalasPadam
  23. Hehe. Dah sebati dah minum coklat dengan milo ni. Sama la dulu pun saya makan milo macam tu je.

    BalasPadam
  24. ratah milo memang sedap ..
    klu tengah bancuh milo tu .. ada yg terlekat2 kt jari ..
    boleh dijilat2 jari tu ..
    hu..hu..

    BalasPadam
  25. Ratah milo tabur atas susu yang dah dituang atas biskut kering ...mmg feveret sanggup tak puasa masa kecik dulu kerana teringin ni ...hihihihihi

    BalasPadam
  26. Milo zaman OKje kecik mmg jarang sangat jumpa JA.. kalau jumpa pun time Tahun Baru Cina,,,sebeb kawan cina atok ada bagi hamper.... punyalah susah nak makan milo

    BalasPadam