Nostalgia Sehari Sebelum Raya

6:30 PG JunAina 4 Comments


Hari ini adalah hari paling meriah. Esok sudah nak raya. Zaman kecik-kecik dulu apa yang tahu hanya seronok je. Terbayang-bayang baju baru yang bakal di sarung esok, kasut baru, subang gayut-gayut kat telinga, boleh juga kemam-kemam lipstik mak merahlah bibir. Paling best esok boleh kumpul duit raya!


Malamnya lepas berbuka masing-masing meloko (menung) depan televisyen tunggu pengumuman hari raya oleh Penyimpan Mohor Raja. Bila umum sahaja anak bulan Syawal sudah kelihatan dan diistiharkan 1 Syawal jatuh pada keesokan harinya kami semua bersorak girang. Seronok weh. Zaman sekarang mana ada lagi nikmat macam tu, semua dah tertulis kat kalendar almaklumlah zaman serba canggih.


Mana yang belum balut ketupat sibuklah memasak beras pulut dan memabalut ketupat palas. Kalut menyembelih ayam untuk dimasak kari habuan cicah ketupat nanti. Kalau ada daging itu jugak digulaikan, dipotong halus untuk memudahkan cicah ketupat. Sekali suap seketul daging!


Pada masa yang sama kewangian kek semerbak satu kampung, biasanya kek akan di buat petang raya atau selepas pengumuman raya. Kalau buat awal-awal habislah dikerjakan anak-anak. Nostalgia kek warna-warni paling canggih itulah atau pun kek marble atau kek belang. Sekarang seribu macam jenis kek, berselera makan dengan tidak ja.


Kadang-kadang sampai ke pagi masih bertungkus-lumus menyiapkan juadah hari raya, beramai-ramai bersama ahli keluarga. Malam tu jugak keluarkan balang biskut dan penuhkan balang dengan segala jenis kuih muih.


Nostalgia sehari sebelum raya yang tinggal kenangan. Segalanya tidak akan kembali lagi. Zaman berubah cara menyambut Syawal juga turut berubah. Satu yang pasti walau apa cara kita meraikan Syawal kita tetap menyambutnya penuh kesyukuran.



You Might Also Like

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum....
    Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Semoga bergembira disamping keluarga tercinta. Maaf zahir & batin =)

    BalasPadam
  2. a'ah kak..skrg da xde smua tu kan..zaman da canggih..selamat hari raya kak.

    BalasPadam
  3. Betul, raya sekarang tak sama macam raya kita dulu. Selamat hari raya, JunAina.

    BalasPadam
  4. macam family wawa....sampai hari raya ke 3 ke 4 pun still membaking kek :)

    BalasPadam