Motivasi : Menjadi Lebih Baik Dari Semalam

8:57 PG JunAina 11 Comments



Berjalan terus ke hadapan kutiplah semalam sebagai kenangan dan pengajaran. Usah berpaling untuk ditangisi.


Saya berjalan tanpa menoleh ke belakang, tak ingin mengutip setiap detik yang ditinggalkan kembali juga memang tidak boleh. Biarlah ia berlalu umpama angin yang bertiup pergi. Jika hati ingin berpaling pandanglah sekabur mungkin usah di biarkan hati terbuai dengan kekecewaan lalu, kepahitan yang terpaksa ditelan atau kesakitan-kesakitan lampau yang boleh memunahkan semangat.


Menjadi lebih baik dari semalam, membina semangat baru dalam menghadapi kehidupan. Apa perlunya ditangisi masa nan lalu, membilang kesilapan diri, merenung kealpaan atau saling menyalahkan takdir. Binalah benteng kekuatan dan memusatkan fikiran untuk memperbaiki hidup di masa hadapan. Perbetulkan jalan-jalan pulang bukan berpaling pada tapak yang telah di tinggalkan.


Kenangan itu pasti sentiasa hidup, berakar dihati cuma jangan sampai tebawa-bawa di buai rasa. Kenangan manis simpan dengan senyuman, kenangan pahit jadikan pedoman semoga langkah-langkah seterusnya kita tidak lagi melalui kepahitan. Belajar dari kesilapan. Tekadkan azam kearah yang lebih positif. Nekad.


Melihat kenangan berlalu, binalah hari esok dengan lebih baik. Menjadi lebih baik dari semalam adalah yang terbaik. Berusahalah. Kenyataan hari ini yang harus kita hadapi. Jagalah ia, mantapkan setiap apa yang ada. Perbaiki kelemahan-kelemahan yang ada untuk esok yang lebih baik. Tanamkan di hati tiada hari sebaik esok kerana semalam telah menjadi pengajaran.


Gagal atau berjaya bergantung kepada keupayaan diri mengenal kehebatan diri sendiri. Berusahalah untuk esok yang cemerlang.





You Might Also Like

11 ulasan:

  1. Salam Aina

    Chop tempat dulu nak jadi yg first.

    Skrg baru nak baca ...... ngeeeee

    BalasPadam
  2. Terima kasih menyuntik motivasi indah ini pagi ni.

    BalasPadam
  3. Salam Ramadhan Aina

    saya doakan agar hari ini lebih baik drp semalam

    BalasPadam
  4. Mencari sinar yg lebih bererti dari setiap apa yg telah berlalu itu lebih baik.

    BalasPadam
  5. hiduplah dalam kenyataan bukan kenangan..memori akan tetap jadi memori :)

    BalasPadam
  6. Allah memandang pengakhiran kita...bukan macamana kita pada awalnya. yang lepas biarlah berlalu..yang penting, sekarang.

    BalasPadam
  7. in shaa Allah..smuge kite sntiasa brusaha mnjadi yg lebih baik ^_^

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum kak, thanks sudi singgah blog sheilaa. semoga hari ini lebih baik dari semalam. insyallah. salam nuzul A-Quran :)

    BalasPadam
  9. suka entri ini..dpt beri motivasi utk meneruskan perjalanan hidup

    BalasPadam
  10. kenangan menjadi apak utk melangkah fasa kehidupan di hari esok

    BalasPadam
  11. Salam ziarah, kenangan yang berlalu jangan jadi penghalang untuk kehidupan akan datang, tapi jadikan pendorong untuk meneruskan hidup dengan lebih baik :)

    BalasPadam