Resepi Gulai/Kari Cair Jenahak Rebung Madu

2:54 PTG JunAina 16 Comments


Bulan puasa sepatutnya dikurangkan pengambilan makanan berasaskan cili dan berempah. Bagi kami sekeluarga yang berasal dari Perlis gulai atau kari adalah masakan seharian jadinya menu ini tak dapat di skip sepanjang puasa ini, bezanya resepi diubahsuai sedikit untuk menyesuaikan dengan keadaan.


Rebung madu sangat sinonim dengan rakyat Perlis, banyak petani di negeri kelahiran saya mengusahakan secara komersial. Kadang-kadang permintaan melebihi penawaran, tak menang tangan pengusaha tanaman rebung madu ini terutama bila tiba musim kenduri tak kitalah kenduri kahwin atau kenduri bersunat. Biasanya rebung madu akan dimasak gulai/kari bersama daging atau tulang. Acar rebung pun sedap sama seperti acar buah cuma isi diganti dengan rebung tetapi jangan tanya bagaimana cara memasak. Dulu-dulu semasa arwah emak bapa tiri saya masih ada rendang ayam bersama rebung adalah menu wajib hari raya yang dimakan bersama ketupat palas, rebung yang diracik halus. Rebung buluh yang kecil-kecil bukan yang besar tu.





Gulai Cair Jenahak Rabung Madu

Bahan-bahan :

4 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 sudu serbuk kari ikan
Halba campur
Daun kari
Santan
Sedikit air asam jawa
2 potong ikan jenahak
Rebung siap di gubah (rebung ini direbus dahulu)


Cara memasak:

Tumis bawang merah, bawang putih dan masukkan halba campur dan daun kari.
Bancuh serbuk kari ikan bersama santan pekat dan masukkan kedalam periuk setelah bahan tumisan berbau wangi serta bawang bertukar keperangan.
Masak sehingga pecah minyak serta garing.
Masukkan air asam jawa
Tuang santan.
Masukkan ikan.
Didihkan dengan api perlahan.
Masukkan rebung yang siap digubah dan biarkan mendidih.
Masukkan garam dan siap dihidang.
(Kadang-kadang saya masukkan rebung semasa memasak rempah untuk mesrakan rasa rempah ke dalam rebung).


Gulai/kari ini memang sedikit cair hasilnya kerana penggunaan rempah yang terhad dan santan yang sedikit. Sekiranya ingin mengelakkan penggunaan santan bolehlah masak kari mamak sahaja, tanpa penggunaan santan. Gulai/kari ikan yang berasa sedikit rasa masam asam jawa sangat menambat selera di bulan ramadhan.


You Might Also Like

16 ulasan:

  1. X tau knp SA mmg fail masak lauk kari...x kisah la kari apa pun....mmg fail...sedih betul...dh byk kali belajar ttp x menjadi...

    BalasPadam
  2. saya suka makan rebung..tapi dalam rumah, saya sorang yg makan rebung, jadinya tak kan ada lah menu rebung..agak teringin kot2 terjumpak kat kedai makan baru merasa..huhuhu

    BalasPadam
  3. Rebung madu ni, manis ke rebung nya?
    Saya kurang makan rebung ni, sebab nanti lepas makan tangan bau busuk! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. DZ rebung madu dari Pelrlis ni memang tak ada bau, makanlah banyak mana pun. Selepas di ambik dari pokok, siang dan rebus. Tak ada bau macam rebung yang dihiris nipis dan beli kat pasar tu.

      Padam
  4. sedapnya aina...akak ada rebung diberi nenek kat umah sebelah tp bukan rebung madu, rebung buluh kuning(?) dah siap bersiang dah, akak cuma hiris nipis dan rebus...tp taktau nak masak apa...boleh akak amik resipi ni aina? nanti bebila senang nk try la....tk pernah try bancuh rempah ngan santan pekat, cuma dgr cerita jer, kali ni nak try la..

    timekasih ya aina...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ambillah kak resepi gulai biasa2 ja, makan anak beranak kat rumah...

      Padam
  5. sodap nyerrrr tp kn sy x suka rebung hehehe

    BalasPadam
  6. sama la..kita Aina, utagha mai mesti makan gulai , ishh ..pcl plak tak makan nasik masa berbuka...lama sungguh dah tak buat gulai ikan/kepala ikan ka. huhu..sesekali teringin plk.

    BalasPadam
  7. saya pun tak makan rebung. tapi mak suka. hari tu masa aina bagitau pasal acar rebung tu ada jugak tanya emak..dia pun tak biasa makan. kat sini kalau nak makan rebung kena beli kat pasar malam yang dah jeruk tu, tapi ada bau. kalau yang fresh ni memang takde bau kan...

    BalasPadam
  8. Masak tak pandai tapi makan memang feberet...rebung memang kesukaan tapi yg fresh la, bukan yg jeruk.

    BalasPadam
  9. wah. lama tak makan lauk gulai ni.. hehehe

    BalasPadam
  10. sedapnya tengok kak aina...betol tu...penang pun sama...gulai/kari memang tak dapat dipisahkan :)

    BalasPadam
  11. Kak Azie suka Gulai Rebung sesangat! Tapi jarang dapat jumpa Rebung Madu di pasar. Banyak dijual tu rebung biasa yang direndam dan bau dia sangat tak best.

    BalasPadam
  12. sedapnya gulai rebung........ermm terasa di tekak..

    BalasPadam