Buat Projek Sehari Sebelum Ramadhan

4:20 PTG JunAina 21 Comments


Badan lemau.

Otak lagilah lemau, berkarat.

Lama tak guna, lama tak diberus. Skill saya sedikit ke laut. Saya akui. Merenung bersunggu-sungguh kapal yang tengah saya buat. Kecik ja tulisan. Tenung-tenung bagai nak koyak kertas. Nampak sikit-sikit. Saya agak-agak jelah. Salah? Nanti masa depa check perbetulkanlah balik. Mata saya dah tak nampak sangat. Tanda-tanda penuaan. Agaknya?

Panjang kapal 45 meter (saya tersilap anggaran sebenarnya kapal tu lebih 300 meter). Saya agaklah malas nak campur ukuran yang ada. Bila dah lama tak buat Hazardous Area Classification ni otak saya jadi tepu. Kena renung dan fikir lama-lama. Haihhh...
Ini projek kapal pertama saya buat. Sebelum ini saya buat pelantar ja pun. Banyak jugak saya kena belajar serta dapat belajar. Bagus untuk resume saya!

Sebenarnya hari ini hati saya dok ingatkan mak.

Teringat esok nak puasa. Teringat zaman kecik-kecik hari ini mak mesti sibuk pergi beli ayam kat market. Nak masak untuk sahur atau 'soq' kata orang tempat saya. Biasanya menyambut Ramadhan kami makan sedikit mewah. Mewah ke? Ayam je pun. Tapi itulah hakikat zaman dulu-dulu. Daging dan ayam adalah makanan mewah. Hari-hari tertentu sahaja dapat dinikmati. Sambut puasa, hari raya atau kenduri-kendara. Sekarang. Budak-budak hari-hari pun ayam!

Malam nanti mak sekali lagi akan sibuk masak sakan-sakan untuk anaknya yang 6 kerat tu. Biar puas anak-anak makan sebelum berpuasa keesokan harinya. Sehari sebelum berpuasa akan menjadi hari sibuk buat mak. Kadang-kadang mak sembelih ja ayam yang ada tapi biasanya beli sahaja kerana ada anak mak yang tak lalu makan ayam kampung. Katanya. 'Cakaq-cakaq ayaq acaq la mak, geli'. Hahhaaaa... Namanya jantan tapi bab-bab macam tu gelilah pulak!

Tahun ini Ramadhan di sambut dengan sedikit kesedihan. Mak Lang dan Tok telah pergi menemui Ilahi, sayang kami tak setanding kasih sayang Allah buat mereka. Al-Fatihah. Bermakna tahun ini juga tak ada lagilah orang yang akan kejutkan mak kalau mak terlajak tidoq. Kebiasaanya jugak setiap kali sahur saya akan menjadi jam kedua mak atau kadang-kadang mak akan jadi jam kedua saya bila anak tak telefon dia di waktu sahur. Tukang jahit depan rumah pun saya jadi tukanq gerak (adik sayalah tu) yang kadang-kadang menjahit tak tentu masa, keletihan lalu terbabas tidurnya.

Banyak kenangan bulan puasa masa kecik-kecik yang buat saya senyum, tiba-tiba juga buat saya sebak. Kenangan yang akan mencuit hati saya saban tahun. Saya dah tua agaknya. Kenangan yang manis pun boleh buat saya menangis.

Salam Ramadhan buat semua. Buat semua pembaca Muslim semoga kita akan di berkati di Ramadhan ini. Maaf juga atas kekhilafan sedar ataupun tidak.



You Might Also Like

21 ulasan:

  1. Selamat menyambut ramadhan Jun..semoga mendpt keberkatan sepenuhnya..:)

    BalasPadam
  2. Jika rindu pd yg tiada, kirimkan doa dan al-fatihah.
    Selamat menyambut Ramadhan...semoga kita sama2 mempertingkatkan amal dan ibadat di bulan yg mulia ini. Mohon ampundan maaf juga ya..

    BalasPadam
  3. singgah ptg & nak wish u & family selamat menjalani ibadah puasa dan mudah2an amalan kita diterima Allah swt hendaknyer !

    BalasPadam
  4. salam ramadhan sis.. :)

    BalasPadam
  5. selamat mnyambut ramadhan sis...:-)
    sama la kita...dlu kcik2 ayam dah daging tu mknnya time ada acara2 gitu....hehe

    BalasPadam
  6. salam ramadan kak ... sedap nya bunyi rojak tu ..

    BalasPadam
  7. eh ..silap komen huu ..

    salam ramadan sis ... haha

    BalasPadam
  8. alaaaa.. sedih la bila kenang yg telah taida tu kan..

    Salam Ramdhan dari kami sekeluarga..

    BalasPadam
  9. betul tu ramadan plg indah, ms kanak2

    salam ramadan 1434H

    BalasPadam
  10. Suka entri ni. Aina semakin matang menulis. Bahasa indah. Terasa sampai ke jiwa...

    BalasPadam
  11. Salam Ramadhan..
    Selamat menjalani ibadah puasa ye, moga amal ibadah kita diterima dan terbaik disisNya, insyaAllah.Maaf jua jika ada salah silap.

    BalasPadam
  12. Apabila membaca post ini terus saya teringat mak abah di kampung. Sudah lama ya saya tidak menziarahi mereka. Betapa mak selalu sahaja gerak kami adik beradik untuk bangun sahur. Tak kira ketika mak kerja atau tak. T.T

    Salam Ramadhan juga Puan.

    BalasPadam
  13. Salam..MMg byk memori indah ketika berpuasa dulukan?...Slmt berpuasa awak...

    BalasPadam
  14. wahh hebat keje akak...bukan calang2 org akak ni heheheeh....

    bile imbau kenangan zaman puase kecik2 dulu mmg byk kak...ade sedih ade gembira...kelaka pun ade hehehhehehe..... tapi tu semua laa yg menjadikan pengalaman pd kite kan kak....

    al fatihah buat mereka yg telah tiada...

    selamat berpuase dan selamat berbuka kak...

    BalasPadam
  15. Betul tu JA dulu dulu ayam mmg jarang jumpa, ni makan time raya dan kenduri je, sekarang naik jemu dah kan!
    okje pun cepat sebak bila ingat walau benda happy pun

    BalasPadam
  16. salam ramadhan...

    semua itu kenangan terindah...

    BalasPadam
  17. salam ramadhan sis =) salam kenal.

    BalasPadam
  18. salam ramadhan kak aini...soq kalau kat rumah mesti ada papedom :)

    BalasPadam
  19. yelah.. kalau masa kecik2 dulu hari pertama puasa memang sahur tu meriah berbanding pertengahan puasa. Berbuka apatah lagi.. tp sekarang bila dah ada family sendiri. sahur ala kadar jer. nak makan berdua meriah sangat pun membazir.. kalau sebelum kawen dengan family yelah.. 6 orang adik beradik. seronok la makan

    BalasPadam
  20. Selamat datang ramadhan. selamat menjalankan ibadah puasa selama sebulan penuh hinggakan lebaran datang memberi kebahagiaan.

    BalasPadam
  21. syahdu sangat baca cerita kak jun nih...salam ramadhan untuk kak ju sekeluarga...

    BalasPadam