Cengeng

3:42 PTG JunAina 25 Comments


Itulah saya. Cengeng. Ratu air mata.
Mak tegur teriak.
Suami cakap kasar sikit, meleleh ayaq mata.
Adik beradik cakap lebih kurang tanpa alas dah cengeng meleleh-leleh.
Kawan-kawan perli-perli buat main tahan sahaja ayaq mata.


Hati kecil saya cepat tersentuh terutama bila yang bercakap dan menegur itu adalah insan-insan yang paling saya sayang. Waima anak-anak terkasar sikit pun saya masuk bilik lap-lap ayaq mata (laju-laju lap tak mau anak-anak tanggung dosa...hehehee...).


Walaupun usia dah hampir 40 tahun perangai tu tak boleh dibuang makin menjadi-jadi adalah. Sekarang perangai ini dah turun kepada anak lelaki sulung, kena bising kena tegur merah matanya. Sedih. Anak kedua langsung tak mewarisi sebab perangai dia pelik sikit kata orang tempat saya 'penyebai'. Si kecik Hikram banyak mewarisi sikap abahnya.


Entah lah bila le perangai cenggeng saya ni akan berakhir. Esok-esok dah ada anak, menantu dan cucu bagai macam manalah keadaannya.



You Might Also Like

25 ulasan:

  1. Aina, sama dgn saya, sikit2 keluaq ayaq mata, tengok budak pakai tudung lusuh mai sekolah saya teriak, anak terima hadiah ats pntas saya meleleh jugak, anak2 salam sebelum balik KL, saya bah dgn ayaq mata, depa stakat merah mata saja..in fact semua bnda saya nak trasa..mkin tua makin teruk..nasib baik jauh dri KL kalau tidak msti saya dh di offer pelakon ayaq mata..ha ha.

    BalasPadam
  2. Sejak bergelar ibu ni saya dah mula cengeng. Anak buat perangai pon dah meleleh air mata. Tapi tak tunjuk depan anak2 lah ☺

    BalasPadam
  3. saya pun cengeng juga...huhu

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum..salam ziarah!!

    Betul la..kita memang sangat sensitif dengan orang yg kita sayang...saya pun macam tu ;)

    Jemput ziarah blog saya ;)
    http://supplementforall.blogspot.com

    BalasPadam
  5. Sy kdang je kak...kdang tu...bole tahan lg....:-)

    BalasPadam
  6. bila baca entry nie bru perasan... eh eh seniri pn sama jugak mcm tu

    BalasPadam
  7. Asalam Aina ..cengeng..nekcik panggil kertas basah!!...sesekali tu adalah..tapi tak selalu!1 he..he..

    BalasPadam
  8. dah sebati dengan diri susah la. tapi takpelah dah diri kita macam tu nak buat guana ye dak

    BalasPadam
  9. Eh...ingatkan minah2 rider ni hati kental, tetapi tetap lembut rupanya...
    Saya paling susah hati kalau tengok insan2 yg saya sayang menangis!

    BalasPadam
  10. selalunya makin kita berumur makin sensitif sis..tgk drama pun leh nangis..hehehe..

    BalasPadam
  11. bagus klo anak lelaki mudah berair mata..means diorg sensisitif..apa2 yg dituturkan oleh kita diorg concern
    yumida ade anak buah yg mudah mengalirkan air mata, tp bab nakal pun nombor 1 gak..hehe

    BalasPadam
  12. betul la, kalau kena tegur dgn orang yg kita sayang, mudah sgt terasa…
    Saya masa belajar dulu kawan2 kata saya hati batu sbb tgk cerita mcm mana pun, mmg saya takkan menangis depan tv.. tapi sejak umur makin meningkat ni, saya mula perasan yang mudah sgt menangis bila tgk cerita yg sedih2… semalam tgk citer Mr Arrogant online pun, berkali kali lap air mata…. nasib baik anak2 semua kat sekolah masa tu, kalau tak, buat malu jer….

    BalasPadam
  13. Seorang wanita mempunyai sikap cengeng itu adalah hal biasa, karena kita selalu melakukan segala hal dengan perasaan :)

    BalasPadam
  14. saya pon cengeng sis..
    sebabkan kuat sentap..
    selalu sgt terasa hati..
    tapi nangis sorg2 waktu mandi..

    susah nak share ngan org..
    rasa mcm x semuanya memahami perasaan kita..

    BalasPadam
  15. Kak Azie yang dikata keras hati ni pun, selalu kuaq ayaq mata kalu ada bergaduh manja dengan anak-anak. Kadang2 bebudak takda apa pun, kita yang meleleh dulu. Alahai!

    BalasPadam
  16. Akak sama la.. farah pun cengeng jugak.. sampai kwn2 pun dh masak sgt dgn perangai farah.. xtau la bila boleh buang perangai cengeng nie.. risau jugak org meluat nnti.. huhuhu

    BalasPadam
  17. kak jun macam kakak saya la.. ^_^

    BalasPadam
  18. Salam kenal jun..anyway kita pun lebih kurang jugak emosinya..sensitif tak tentu pasal kadang-kadang tu...he..he

    BalasPadam
  19. aiza pun selalu macam tu juga kak.. dari dulu hingga kini sensitif..

    BalasPadam
  20. Rider yang cengeng yer kak.jun...:D

    BalasPadam
  21. Sy tgk keadaan...cpt je nk nangis...

    BalasPadam
  22. wawa pun sama....dari dulu sampai sekarang....sampai arwah mak cakap 'sayang lah sikit air mata tu'...sebab mudah sangat nangis huhu

    BalasPadam